Informacja o realizowanej strategii podatkowej
MB Motors sp. z o.o.
Sprawozdanie za 2020 r.
MB Motors sp. z o.o. (dalej: MB Motors lub Spółka) przedstawia poniżej informację o strategii podatkowej realizowanej w 2020 r., o której mowa w art. 27c ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT). Informacja o strategii podatkowej zawiera informacje wymagane zgodnie z art. 27c ust. 2 ustawy o CIT, tj. w szczególności:
zapewniających ich prawidłowe wykonanie, a także dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,
Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, z podziałem na podatki, których dotyczą,
wiążącej informacji akcyzowej,
Informacja o realizowanej strategii podatkowej nie zawiera informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.
MB Motors jest częścią Grupy Emil Frey Polska, skupiającą podmioty prowadzące działalność w branży motoryzacyjnej, będącą częścią międzynarodowego koncernu Emil Frey. Spółka prowadzi działalność jako autoryzowany dealer i podmiot prowadzący autoryzowany serwis pojazdów marki Mercedes Benz w oparciu o stosowną umowę dealerską zawartą z importerem. Działalność ta obejmuje sprzedaż i serwis samochodów osobowych, dostawczych i kamperów, prowadzoną poprzez sieć salonów i serwisów zlokalizowanych w trzech lokalizacjach w Polsce – w Piasecznie, Jankach i Poznaniu. Działalność MB Motors
obejmuje zarówno sprzedaż samochodów nowych, jak i używanych, sprzedaż części zamiennych, serwis, konserwację i naprawy pojazdów marki Mercedes Benz, świadczenie usług blacharsko – lakierniczych, a także pośrednictwo w sprzedaży produktów finansowych i ubezpieczeń komunikacyjnych.
W efekcie prowadzonej działalności za 2020 r. Spółka wykazała zysk brutto w wysokości 8,29 mln zł, przy czym na wyniki na działalności operacyjnej istotny wpływ miała pandemia COVID-19, w efekcie której – szczególnie w początkowym okresie – zmniejszeniu uległ popyt na nowe samochody oraz zerwaniu uległy łańcuchy dostaw, co z kolei wpłynęło na istotne ograniczenie podaży nowych samochodów. W trakcie 2020 r. Zarząd Spółki na bieżąco monitorował wpływ pandemii na działalność Spółki i podejmował działania zmierzające do optymalizacji kosztów operacyjnych, w tym poprzez ograniczenie zapasów pojazdów oraz dalszą automatyzację i digitalizację procesów. Działania te skutkowały wygenerowaniem dodatniego wyniku finansowego, na który jednak pandemia miała istotny wpływ. Zarówno rozwój działalności Spółki w ostatnich latach, jak i wywołana pandemią konieczność ograniczenia kosztów operacyjnych, wymusiły wdrożenie szeregu rozwiązań zmierzających do minimalizacji inwestycji w kapitał obrotowy Spółki oraz automatyzacji części procesów stanowiących element działalności Spółki, w tym np. w zakresie obiegu dokumentów, pracy zdalnej oraz digitalizacji. Z uwagi na rozwój działalności oraz jednoczesne dążenie do zachowania najwyższych standardów w działaniu i obsłudze klientów, Spółka opiera się na zestawie ustandaryzowanych procedur, procesów i dokumentów, regulujących główne obszary jej działalności operacyjnej.
Cele biznesowe realizowane były przez Spółkę w 2020 r. z poszanowaniem zasady zrównoważonego rozwoju, a także z poszanowaniem zobowiązań Spółki jako podatnika i płatnika, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa i ich wykładni. W swojej działalności Spółka wyklucza możliwość podejmowania działań, które miałyby cel wyłącznie podatkowy, nie zaś ekonomiczny i biznesowy – w szczególności wykluczone są jakiekolwiek działania, których celem byłaby głównie bądź wyłącznie optymalizacja podatkowa. Prowadząc działalność gospodarczą Spółka podejmuje wszelkie dostępne działania, aby działalność ta była zgodna z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego i ich wykładnią. W tym celu m.in.:
wypełniania obowiązków podatkowych;
Prawidłowe określanie i terminowe realizowanie należności publicznoprawnych, a także wypełnianie innych obowiązków przewidzianych przepisami prawa podatkowego (informacyjnych, ewidencyjnych i dokumentacyjnych), stanowi istotny element działalności Spółki i jest wyrazem realizacji w praktyce zasad odpowiedzialności społecznej. Proces zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych jest realizowany z udziałem wszystkich pracowników Spółki, stosownie do ich zadań i zakresu odpowiedzialności. Z tych względów, Zarząd Spółki dokłada starań, by pracownicy znali i dochowywali staranności w stosowaniu procedur funkcjonujących w Spółce, zarówno tych regulujących obowiązki przypisane do swoich stanowisk pracy, jak i o charakterze ogólnym. W związku ze skalą prowadzonej działalności i potrzebą zapewnienia wysokiej jakości obsługi klienta, Spółka wdrożyła i stosuje szereg pisemnych procedur, określających szczegółowe zasady postępowania w głównych aspektach działalności MB Motors, określające obowiązki poszczególnych komórek organizacyjnych Spółki, w tym w szczególności procedury określające zakres obowiązków i odpowiedzialności wpływających pośrednio bądź bezpośredniona rozliczanie zobowiązań publicznoprawnych. Zgodność działań Spółki z przepisami prawa podatkowego zapewniana jest dzięki współistnieniu poniższych elementów:
W celu zapewnienia wysokiej jakości obsługi klientów, podstawowe aspekty działalności Spółki są uregulowane w formie sformalizowanych procedur, regulujących zasady, które winny być stosowane na każdym etapie sprzedaży pojazdów nowych, zakupu i sprzedaży samochodów używanych, świadczenia usług serwisowych i blacharsko – lakierniczych, sprzedaży części zamiennych oraz pośrednictwa w sprzedaży produktów finansowych i ubezpieczeń komunikacyjnych, jak również współpracy z kontrahentami biznesowymi. Procedury funkcjonujące w tym zakresie regulują przede wszystkim procesy biznesowe, jednak przewidziane w nich wymogi i obowiązki dokumentacyjne (w tym np. zasady dotyczące wystawiania faktur) wpływają również na prawidłowe odzwierciedlenie działań biznesowych Spółki w jej księgach, a także deklaracjach podatkowych. Ponadto, Spółka stosuje szereg procesów i procedur wprost regulujących jej obowiązki w zakresie rozliczeń podatkowych. Z tej perspektywy, na kluczowe procedury i procesy stosowane przez Spółkę w 2020 r. składały się:
Główne aspekty działalności Spółki, w tym np. sprzedaż samochodów nowych, zakup i sprzedaż samochodów używanych, przyjęcie pojazdu do serwisu i wykonanie usług serwisowych, świadczenie usług blacharsko – lakierniczych, sprzedaż części zamiennych oraz pośrednictwo w sprzedaży produktów finansowych i ubezpieczeń komunikacyjnych, zostały szczegółowo rozpisane i uregulowane w każdym istotnym kroku. Mimo iż procedury te regulują w pierwszym rzędzie zasady działań biznesowych Spółki, zawierają również szereg elementów składających się pośrednio lub bezpośrednio na system zarządzania podatkowego w Spółce. W szczególności, działając w oparciu o te procedury w 2020 r. pracownicy Spółki przestrzegali wymagań w zakresie m.in.:
serwisowych, blacharsko – lakierniczych czy sprzedaży pojazdów.
Prawidłowość rozliczeń podatkowych MB Motors w 2020 r. wspierana była poprzez fakt, iż pracownicy Spółki stosowali się w swoich działaniach do procedur i utrwalonych procesów regulujących nie tylko poszczególne aspekty działalności operacyjnej, ale także pozostałe, wewnętrzne sfery działalności stacji dealerskiej i serwisowej. Na procedury i procesy te składały się między innymi:
Wykorzystywany przez Spółkę system finansowo – księgowy zapewnia prawidłowe odzwierciedlenie zdarzeń gospodarczych powstających w działalności Spółki, zapewniając prawidłowość danych, niezbędnych dla potrzeb przygotowania deklaracji podatkowych oraz obliczenia zobowiązań podatkowych. Spółka każdorazowo weryfikuje czy dane przyjmowane do deklaracji podatkowych są zgodne z danymi wynikającymi z ksiąg i generowanych raportów finansowych, z uwzględnieniem potencjalnych korekt.
Istotnym elementem systemu zarządzania podatkowego Spółki jest doświadczenie i wiedza pracowników Działu Księgowego i dbałość MB Motors o stały rozwój ich kompetencji. Pracownicy Działu Księgowego i kadra zarządzająca, odpowiedzialna za sprawy finansowe, na bieżąco monitorują zmiany przepisów prawa podatkowego i jego wykładni w tych obszarach, które mogą wpływać na rozliczenia podatkowe MB Motors. Spółka zapewnia pracownikom możliwość udziału w szkoleniach dotyczących zagadnień rachunkowych i podatkowych, w tym również szkoleniach dedykowanych dla pracowników księgowości w stacji dealerskiej. Pracownicy mają również możliwość korzystania z biuletynów podatkowych oraz prasy i portali poświęconych tematyce rachunkowej i podatkowej, a także konsultowania zagadnień podatkowych z Krajową Informacją Skarbową i / lub z zewnętrznymi doradcami podatkowymi.
Spółka stosuje system kontroli wewnętrznej, którego celem jest monitorowanie i identyfikowanie obszarów zagrożeń biznesowych, finansowych i podatkowych oraz eliminację tych zagrożeń. System ten opiera się przede wszystkim na zasadach przyjętych dla potrzeb prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz pozostałych wymaganych prawem ewidencji. Co do zasady bowiem, prawidłowe rejestrowanie zdarzeń gospodarczych w działalności Spółki przekłada się bezpośrednio na prawidłowe ustalenie jej zobowiązań podatkowych oraz realizację innych obowiązków wymaganych przez przepisy prawa podatkowego. W tym zakresie Spółka w 2020 r. stosowała szereg procesów kontrolnych, mających za cel weryfikację i potwierdzenie prawidłowości danych wynikających z okresowych raportów finansowych oraz zgodności tych danych z danymi przyjętymi dla potrzeb obliczenia i wykazania zobowiązań podatkowych. Prawidłowość i rzetelność ujmowania zdarzeń gospodarczych w księgach Spółki jest dodatkowo weryfikowana poprzez coroczne badanie sprawozdania finansowego Spółki przez zewnętrzną firmę audytorską, zaś kwestie zgodności działań Spółki z obowiązującymi ją procedurami weryfikowane są w ramach audytu wewnętrznego, pełnionego w ramach nadzoru właścicielskiego sprawowanego przez grupę kapitałową Emil Frey.
W 2020 r. Spółka nie uczestniczyła w żadnej z dobrowolnych form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej, w tym w szczególności nie występowała o tzw. uprzednie porozumienie cenowe, ani nie zawarła umowy o współdziałanie w zakresie podatków, o której mowa w art. 20s ustawy z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa.
W trakcie 2020 r. Spółka realizowała obowiązki w zakresie zobowiązań podatkowych na terytorium Polski zgodnie z przepisami prawa podatkowego i jego wykładnią. Zobowiązania podatkowe Spółki realizowane były w zakresie podatku od towarów i usług (VAT), podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), podatku akcyzowego, a także podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) oraz opłaty skarbowej. Spółka pełniła również rolę płatnika w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) oraz realizowała pozostałe wymagane obowiązki informacyjne, ewidencyjne i dokumentacyjne w zakresie podatków.
W 2020 r. Spółka nie identyfikowała w swojej działalności, ani też nie wykonywała działań, które nosiłyby znamiona schematów podatkowych. W efekcie
Spółka nie złożyła do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych.
Spółka funkcjonuje w ramach grupy kapitałowej Emil Frey Polska, w ramach której aktywnie wykorzystywane są synergie płynące ze specjalizacji poszczególnych podmiotów oraz wzajemnej współpracy. Strumienie świadczeń wykonywanych przez Spółkę na rzecz podmiotów powiązanych, których wartość przekroczyła w 2020 r. kwotę 5% sumy bilansowej aktywów, obejmowały sprzedaż samochodów.
Jednocześnie, w 2020 r. MB Motors nabywała od podmiotów powiązanych szereg usług, których wartość przekroczyła w 2020 r. kwotę 5% sumy bilansowej aktywów. Obejmowały one nabycie usług serwisowych (w tym usług blacharsko – lakierniczych), usług najmu nieruchomości oraz usług wsparcia (w tym usług doradczych, prawnych, księgowo – kadrowych). Wszystkie powyższe transakcje wewnątrzgrupowe dokonywane były zgodnie z wewnętrzną polityką Grupy Emil Frey, według zasad nieodbiegających od rynkowych.
Spółka w 2020 r. nie podejmowała żadnych działań o charakterze restrukturyzacyjnym, w tym np. przekształcenia spółki w inną spółkę, wniesienia wkładu do spółki w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, łączenia spółek, wymiany udziałów. Spółka nie podejmowała również działań reorganizacyjnych, które wiązałyby się z przeniesieniem pomiędzy podmiotami powiązanymi funkcji, aktywów lub kategorii ryzyka, i które miałyby istotny wpływ na średnioroczny wynik finansowy Spółki przed odsetkami i opodatkowaniem.
W trakcie 2020 r. Spółka nie składała wniosków o interpretację ogólną ani indywidualną przepisów prawa podatkowego, wiążącą informację akcyzową, ani też nie składała wniosków o wiążącą informację stawkową.
W trakcie 2020 r. Spółka nie planowała ani nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wymienionych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.