Informacja o realizowanej strategii podatkowej
MB Motors sp. z o.o.
Sprawozdanie za 2022 r.
Grudzień 2023 r.
1. INFORMACJE PODSTAWOWE
2. WPROWADZENIE
MB Motors sp. z o.o. (dalej: MB Motors lub Spółka) przedstawia poniżej informację o strategii podatkowej realizowanej w 2022 r., o której mowa w art. 27c ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT). Informacja o strategii podatkowej zawiera informacje wymagane zgodnie z art. 27c ust. 2 ustawy o CIT, tj. w szczególności:
1) informacje o stosowanych przez Spółkę procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych i zapewniających ich prawidłowe wykonanie, a także dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,
2) informacje dotyczące realizacji obowiązków podatkowych na terytorium Polski, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, z podziałem na podatki, których dotyczą,
3) informacje o:
a. transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego Spółki,
b. planowanych lub podejmowanych przez Spółkę działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych Spółki lub jej podmiotów powiązanych,
4) informacje o złożonych przez Spółkę w 2022 r. wnioskach o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, wiążącej informacji stawkowej oraz wiążącej informacji akcyzowej,
5) informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych Spółki na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową określonych we właściwych przepisach prawa podatkowego.
Informacja o realizowanej strategii podatkowej nie zawiera informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.
3. STRATEGIA PODATKOWA A STRATEGIA BIZNESOWA SPÓŁKI
MB Motors jest częścią Grupy Emil Frey Polska, skupiającą podmioty prowadzące działalność w branży motoryzacyjnej, będącą częścią międzynarodowego koncernu Emil Frey. Spółka prowadzi działalność jako autoryzowany dealer i podmiot prowadzący autoryzowany serwis pojazdów marki Mercedes Benz w oparciu o stosowną umowę dealerską zawartą z importerem. Działalność ta obejmuje sprzedaż i serwis samochodów osobowych, dostawczych i kamperów, prowadzoną poprzez sieć salonów i serwisów zlokalizowanych w trzech lokalizacjach w Polsce – w Piasecznie, Jankach i Poznaniu. Działalność MB Motors obejmuje zarówno sprzedaż samochodów nowych, jak i używanych, sprzedaż części zamiennych, serwis, konserwację i naprawy pojazdów marki Mercedes Benz, świadczenie usług blacharsko – lakierniczych, a także pośrednictwo w sprzedaży produktów finansowych i ubezpieczeń komunikacyjnych.
W efekcie prowadzonej działalności za 2022 r. Spółka wykazała zysk brutto w wysokości 18,73 mln zł, przy czym w trakcie 2022 r. Spółka nie odczuwała już wpływu pandemii Covid-19 na swoją działalność.
Cele biznesowe realizowane były przez Spółkę w 2022 r. z poszanowaniem zasady zrównoważonego rozwoju, a także z poszanowaniem zobowiązań Spółki jako podatnika i płatnika, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa i ich wykładni. W swojej działalności Spółka wyklucza możliwość podejmowania działań, które miałyby cel wyłącznie podatkowy, nie zaś ekonomiczny i biznesowy – w szczególności wykluczone są jakiekolwiek działania, których celem byłaby głównie bądź wyłącznie optymalizacja podatkowa. Prowadząc działalność gospodarczą Spółka podejmuje wszelkie dostępne działania, aby działalność ta była zgodna z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego i ich wykładnią. W tym celu m.in.:
4. PROCESY I PROCEDURY STOSOWANE W ZAKRESIE ZARZĄDZANIA PODATKOWEGO
Prawidłowe określanie i terminowe realizowanie należności publicznoprawnych, a także wypełnianie innych obowiązków przewidzianych przepisami prawa podatkowego (informacyjnych, ewidencyjnych i dokumentacyjnych), stanowi istotny element działalności Spółki i jest wyrazem realizacji w praktyce zasad odpowiedzialności społecznej. Proces zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych jest realizowany z udziałem wszystkich pracowników Spółki, stosownie do ich zadań i zakresu odpowiedzialności. Z tych względów, Zarząd Spółki dokłada starań, by pracownicy znali i dochowywali staranności w stosowaniu procedur funkcjonujących w Spółce, zarówno tych regulujących obowiązki przypisane do swoich stanowisk pracy, jak i o charakterze ogólnym. W związku ze skalą prowadzonej działalności i potrzebą zapewnienia wysokiej jakości obsługi klienta, Spółka wdrożyła i stosuje szereg pisemnych procedur, określających szczegółowe zasady postępowania w głównych aspektach działalności MB Motors, wpływających pośrednio bądź bezpośrednio na rozliczanie zobowiązań publicznoprawnych Spółki. Zgodność działań Spółki z przepisami prawa podatkowego zapewniana jest dzięki współistnieniu poniższych elementów:
4.1 Procedury i instrukcje stosowane przez Spółkę
W celu zapewnienia wysokiej jakości obsługi klientów, podstawowe aspekty działalności Spółki są uregulowane w formie sformalizowanych procedur, regulujących działania biznesowe MB Motors. Ponadto, Spółka stosuje szereg procesów i procedur wprost regulujących jej obowiązki w zakresie rozliczeń podatkowych. Z tej perspektywy, na kluczowe procedury i procesy stosowane przez Spółkę w 2022 r. składały się:
(i) Procedury biznesowe
Główne aspekty działalności Spółki, w tym np. sprzedaż samochodów nowych, zakup i sprzedaż samochodów używanych, przyjęcie pojazdu do serwisu i wykonanie usług serwisowych, świadczenie usług blacharsko – lakierniczych, sprzedaż części zamiennych oraz pośrednictwo w sprzedaży produktów finansowych i ubezpieczeń komunikacyjnych, zostały szczegółowo rozpisane i uregulowane w każdym istotnym kroku. Mimo iż procedury te regulują w pierwszym rzędzie zasady działań biznesowych Spółki, zawierają również szereg elementów składających się pośrednio lub bezpośrednio na system zarządzania podatkowego w Spółce. W szczególności, działając w oparciu o te procedury w 2022 r. pracownicy Spółki przestrzegali wymagań w zakresie m.in.:
(ii) Procedury i procesy administracyjne, finansowe, księgowe i podatkowe
Prawidłowość rozliczeń podatkowych MB Motors w 2022 r. wspierana była poprzez fakt, iż pracownicy Spółki stosowali się w swoich działaniach do procedur i utrwalonych procesów regulujących nie tylko poszczególne aspekty działalności operacyjnej, ale także pozostałe, wewnętrzne sfery działalności stacji dealerskiej i serwisowej. Na procedury i procesy te składały się między innymi:
o każdorazową weryfikację statusu kontrahenta jako podatnika VAT czynnego oraz dokonywanie płatności za faktury z wykazaną w nich kwotą podatku VAT, na rachunki występujące na tzw. „białej liście podatników” oraz – w większości przypadków i tam, gdzie wymagają tego przepisy prawa – z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności,
o weryfikację zakupów od podmiotów zagranicznych pod kątem identyfikacji potencjalnych obowiązków w zakresie podatku u źródła,
o weryfikację zgodności, spójności i kompletności gromadzonej dokumentacji, w tym dokumentacji w zakresie nabycia środków trwałych.
4.2 System finansowo – księgowy oraz aplikacje wykorzystywane do obsługi działalności Spółki
Wykorzystywany przez Spółkę system finansowo – księgowy zapewnia prawidłowe odzwierciedlenie zdarzeń gospodarczych powstających w działalności Spółki, zapewniając prawidłowość danych, niezbędnych dla potrzeb przygotowania deklaracji podatkowych oraz obliczenia zobowiązań podatkowych. Spółka każdorazowo weryfikuje czy dane przyjmowane do deklaracji podatkowych są zgodne z danymi wynikającymi z ksiąg i generowanych raportów finansowych, z uwzględnieniem potencjalnych korekt.
4.3 Kompetencje pracowników Spółki
Istotnym elementem systemu zarządzania podatkowego Spółki jest doświadczenie i wiedza pracowników Działu Księgowego i dbałość MB Motors o stały rozwój ich kompetencji. Pracownicy Działu Księgowego i kadra zarządzająca, odpowiedzialna za sprawy finansowe, na bieżąco monitorują zmiany przepisów prawa podatkowego i jego wykładni w tych obszarach, które mogą wpływać na rozliczenia podatkowe MB Motors. Spółka zapewnia pracownikom możliwość udziału w szkoleniach dotyczących zagadnień rachunkowych i podatkowych, w tym również szkoleniach dedykowanych dla pracowników księgowości w stacji dealerskiej. Pracownicy mają również możliwość korzystania z biuletynów podatkowych oraz prasy i portali poświęconych tematyce rachunkowej i podatkowej, a także konsultowania zagadnień podatkowych z Krajową Informacją Skarbową i / lub z zewnętrznymi doradcami podatkowymi.
4.4 Funkcje kontrolne i audyt wewnętrzny
Spółka stosuje system kontroli wewnętrznej, którego celem jest monitorowanie i identyfikowanie obszarów zagrożeń biznesowych, finansowych i podatkowych oraz eliminację tych zagrożeń. Kontrola w zakresie prawidłowości rejestrowania zdarzeń gospodarczych w działalności Spółki przekłada się bezpośrednio na prawidłowe ustalenie jej zobowiązań podatkowych oraz realizację innych obowiązków wymaganych przez przepisy prawa podatkowego. W tym zakresie Spółka w 2022 r. stosowała szereg procesów kontrolnych, mających za cel weryfikację i potwierdzenie prawidłowości danych wynikających z okresowych raportów finansowych oraz zgodności tych danych z danymi przyjętymi dla potrzeb obliczenia i wykazania zobowiązań podatkowych. Prawidłowość i rzetelność ujmowania zdarzeń gospodarczych w księgach Spółki jest dodatkowo weryfikowana poprzez coroczne badanie sprawozdania finansowego Spółki przez zewnętrzną firmę audytorską, zaś kwestie zgodności działań Spółki z obowiązującymi ją procedurami weryfikowane są w ramach audytu wewnętrznego, pełnionego w ramach nadzoru właścicielskiego sprawowanego przez grupę kapitałową Emil Frey.
4.5 Formy współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej
W 2022 r. Spółka nie uczestniczyła w żadnej z dobrowolnych form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej, w tym w szczególności nie występowała o tzw. uprzednie porozumienie cenowe, ani nie zawarła umowy o współdziałanie w zakresie podatków, o której mowa w art. 20s ustawy z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa.
5. REALIZACJA OBOWIĄZKÓW PODATKOWYCH NA TERYTORIUM POLSKI
W trakcie 2022 r. Spółka realizowała obowiązki w zakresie zobowiązań podatkowych zgodnie z przepisami prawa podatkowego i jego wykładnią. Zobowiązania podatkowe Spółki realizowane były w zakresie podatku od towarów i usług (VAT), podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), podatku akcyzowego, a także podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Spółka pełniła również rolę płatnika w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) oraz realizowała pozostałe wymagane obowiązki informacyjne, ewidencyjne i dokumentacyjne w zakresie podatków.
W 2022 r. Spółka nie identyfikowała w swojej działalności, ani też nie wykonywała działań, które nosiłyby znamiona schematów podatkowych. W efekcie Spółka nie złożyła do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych.
6. TRANSAKCJE Z PODMIOTAMI POWIĄZANYMI / RESTRUKTURYZACJA DZIAŁALNOŚCI
Spółka funkcjonuje w ramach grupy kapitałowej Emil Frey Polska, w ramach której aktywnie wykorzystywane są synergie płynące ze specjalizacji poszczególnych podmiotów oraz wzajemnej współpracy. Strumienie świadczeń wykonywanych przez Spółkę na rzecz podmiotów powiązanych, których wartość przekroczyła w 2022 r. kwotę 5% sumy bilansowej aktywów, obejmowały sprzedaż samochodów.
Jednocześnie, w 2022 r. MB Motors nabywała od podmiotów powiązanych szereg usług, jednak wartość poszczególnych strumieni tych usług nie przekroczyła w 2022 r. kwoty 5% sumy bilansowej aktywów, aczkolwiek łączna ich wartość istotnie wykraczała ponad tę kwotę. Najistotniejsze strumienie usług nabywanych od podmiotów powiązanych, obejmowały nabycie usług serwisowych (w tym usług blacharsko – lakierniczych), usług najmu nieruchomości oraz usług wsparcia (w tym usług doradczych, prawnych, księgowo – kadrowych).
Wszystkie powyższe transakcje wewnątrzgrupowe dokonywane były zgodnie z wewnętrzną polityką Grupy Emil Frey, według zasad nieodbiegających od rynkowych.
Spółka w 2022 r. nie podejmowała żadnych działań o charakterze restrukturyzacyjnym, w tym np. przekształcenia spółki w inną spółkę, wniesienia wkładu do spółki w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, łączenia spółek, wymiany udziałów. Spółka nie podejmowała również działań reorganizacyjnych, które wiązałyby się z przeniesieniem pomiędzy podmiotami powiązanymi funkcji, aktywów lub kategorii ryzyka, i które miałyby istotny wpływ na średnioroczny wynik finansowy Spółki przed odsetkami i opodatkowaniem.
7. ZAPYTANIA DO ORGANÓW PODATKOWYCH
W trakcie 2022 r. Spółka nie składała wniosków o interpretację ogólną ani indywidualną przepisów prawa podatkowego, wiążącą informację akcyzową, ani też nie składała wniosków o wiążącą informację stawkową.
8. ROZLICZENIA W TZW. RAJACH PODATKOWYCH
W trakcie 2022 r. Spółka nie planowała ani nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wymienionych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.