Ta strona używa cookies i podobnych technologii w celu usprawnienia działania, do analizowania zachowań oraz do publikacji reklam u firm trzecich, zgodnie z informacją w naszej Polityce Prywatności. Możesz zgodzić się na wykorzystanie tych technologii lub szczegółowo określić swoje preferencje. Aby wycofać zgodę na udostępnianie danych firmom trzecim, wybierz „Ustawienia” lub wypełnij Formularz Braku Zgody na Udostępnianie żądanie.
Nikt nie lubi usterek w swoich samochodach, a szczególnie takich, gdzie koszty wymiany są bardzo wysokie. Takim przypadkiem jest uszczelka pod głowicą. Na pierwszy rzut oka jest ona niewidoczna i niepozorna, jednak nawet najbardziej odważni kierowcy boją się jej awarii. Co zrobić, kiedy zauważymy objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą?
Uszczelka pod głowicą położona jest między głową silnika, a jego kadłubem. Jej zadaniem jest odizolowanie płynów chłodzących od oleju silnikowego, czyli inaczej zapewnia szczelność układów chłodzenia, zasilania paliwem, wydechowego i smarowania. Co więcej, zapobiega ona także przedostawaniu się płynu chłodzącego do cylindrów.
Uszczelka zapewnia szczelność pomimo wysokich ciśnień w każdym z wcześniej wymienionych układów. Jest ona niezmiernie ważna - daje gwarancję prawidłowej pracy nie tylko jednostki napędowej, ale również układów, które wspomagają jej działanie. Uszczelka pod głowicą chroni przed ucieczką gazów spalinowych i uszczelnia komory spalania.
Jest ona płaska, a na jej końcach znajduje się gumowe uszczelnienie. Sama w sobie uszczelka posiada liczne otwory - największe z nich uszczelniają poszczególne cylindry, a mniejsze to kanały oleju silnikowego, otwory przelotne płynu chłodzącego oraz otwory dla śrub mocujących. Musi być ona dobrze elastyczna - musi się ona idealne dopasować do powierzchni kadłuba i głowicy bez względu na to, jakie warunki będą panować ale nie może się z nimi sklejać.
Na żywotność uszczelki pod głowicą działają duże ciśnienia i temperatury, środki chemiczne oraz naprężenia metalu. Jeżeli nie jest ona wykonana z odpowiednich materiałów, prędzej czy później konieczna będzie jej wymiana.
Teoretycznie uszczelka jest elementem, do którego ciężko się dostać, czyli jest bezobsługowa - jednak dopóki się nie zepsuje.
Jak już wiemy, warunki pracy uszczelki są ekstremalne. Cały czas oddziaływają na nią środki chemiczne z płynu chłodniczego, oleju i paliwa. Ponadto, gazy spalinowe są pod ciągle zmieniającym się ciśnieniem i wysoką temperaturą. Czy w takich warunkach uszczelka zawsze będzie się psuć? Nie! W wielu przypadkach możliwe jest, aby pracowała ona przez całe życie techniczne silnika, a to wszystko dzięki odpowiednim materiałom i eksploatacji silnika auta. Dobrze jest również wiedzieć, że sam w sobie silnik również musi być bez wad i uszkodzeń.
Do zniszczenia uszczelki pod głowicą często dochodzi podczas instalacji LPG. Dobrze więc, aby w takich rzeczach wyręczył nas specjalista, który zna się na rzeczy.
Uszczelka powinna wytrzymać tyle, ile cały silnik, czyli po ok. 300-400 tys, kilometrów. Warto jednak zaznaczyć, że po przekroczeniu 250 tys. kilometrów szanse na jej awarię wzrastają. Skąd wiadomo, że doszło do problemów z uszczelką w naszym samochodzie?
Nasi specjaliści zajmą się Twoim autem na najwyższym poziomie! Jeżeli tylko zauważysz jakiekolwiek objawy usterki uszczelki pod głowicą - nie czekaj! Skontaktuj się z nami i odwiedź serwis ASO MB Motors.