Nikt nie lubi usterek w swoich samochodach, a szczególnie takich, gdzie koszty wymiany są bardzo wysokie. Takim przypadkiem jest uszczelka pod głowicą. Na pierwszy rzut oka jest ona niewidoczna i niepozorna, jednak nawet najbardziej odważni kierowcy boją się jej awarii. Co zrobić, kiedy zauważymy objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą?
Uszczelka pod głowicą położona jest między głową silnika, a jego kadłubem. Jej zadaniem jest odizolowanie płynów chłodzących od oleju silnikowego, czyli inaczej zapewnia szczelność układów chłodzenia, zasilania paliwem, wydechowego i smarowania. Co więcej, zapobiega ona także przedostawaniu się płynu chłodzącego do cylindrów.
Uszczelka zapewnia szczelność pomimo wysokich ciśnień w każdym z wcześniej wymienionych układów. Jest ona niezmiernie ważna - daje gwarancję prawidłowej pracy nie tylko jednostki napędowej, ale również układów, które wspomagają jej działanie. Uszczelka pod głowicą chroni przed ucieczką gazów spalinowych i uszczelnia komory spalania.
Jest ona płaska, a na jej końcach znajduje się gumowe uszczelnienie. Sama w sobie uszczelka posiada liczne otwory - największe z nich uszczelniają poszczególne cylindry, a mniejsze to kanały oleju silnikowego, otwory przelotne płynu chłodzącego oraz otwory dla śrub mocujących. Musi być ona dobrze elastyczna - musi się ona idealne dopasować do powierzchni kadłuba i głowicy bez względu na to, jakie warunki będą panować ale nie może się z nimi sklejać.
Na żywotność uszczelki pod głowicą działają duże ciśnienia i temperatury, środki chemiczne oraz naprężenia metalu. Jeżeli nie jest ona wykonana z odpowiednich materiałów, prędzej czy później konieczna będzie jej wymiana.
Teoretycznie uszczelka jest elementem, do którego ciężko się dostać, czyli jest bezobsługowa - jednak dopóki się nie zepsuje.
Jak już wiemy, warunki pracy uszczelki są ekstremalne. Cały czas oddziaływają na nią środki chemiczne z płynu chłodniczego, oleju i paliwa. Ponadto, gazy spalinowe są pod ciągle zmieniającym się ciśnieniem i wysoką temperaturą. Czy w takich warunkach uszczelka zawsze będzie się psuć? Nie! W wielu przypadkach możliwe jest, aby pracowała ona przez całe życie techniczne silnika, a to wszystko dzięki odpowiednim materiałom i eksploatacji silnika auta. Dobrze jest również wiedzieć, że sam w sobie silnik również musi być bez wad i uszkodzeń.
Do zniszczenia uszczelki pod głowicą często dochodzi podczas instalacji LPG. Dobrze więc, aby w takich rzeczach wyręczył nas specjalista, który zna się na rzeczy.
Uszczelka powinna wytrzymać tyle, ile cały silnik, czyli po ok. 300-400 tys, kilometrów. Warto jednak zaznaczyć, że po przekroczeniu 250 tys. kilometrów szanse na jej awarię wzrastają. Skąd wiadomo, że doszło do problemów z uszczelką w naszym samochodzie?
Nasi specjaliści zajmą się Twoim autem na najwyższym poziomie! Jeżeli tylko zauważysz jakiekolwiek objawy usterki uszczelki pod głowicą - nie czekaj! Skontaktuj się z nami i odwiedź serwis ASO MB Motors.