Informacja o realizowanej strategii podatkowej

MB Motors sp. z o.o.

Sprawozdanie za 2023 r.

Grudzień 2024 r.

1. INFORMACJE PODSTAWOWE
• MB Motors sp. z o.o. (dalej: MB Motors lub Spółka) prowadzi działalność jako autoryzowany dealer i podmiot prowadzący autoryzowany serwis samochodów marki Mercedes Benz. Spółka należy do grupy kapitałowej Emil Frey, w której podmiotem dominującym na terytorium Polski jest Emil Frey Polska sp. z o.o. Oprócz Spółki, Grupa skupia również inne podmioty działające w branży motoryzacyjnej.
• Zgodnie z polityką przyjętą przez Grupę i Spółkę, zgodne z przepisami prawa podatkowego realizowanie zobowiązań podatkowych stanowi istotny element strategii biznesowej i jest wyrazem odpowiedzialności społecznej podmiotów należących do Grupy. W swojej działalności Spółka dąży do maksymalizacji realizowanych przychodów z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju oraz z uwzględnieniem swojej roli jako podatnika i płatnika podatków.
• W 2023 r. Spółka istotnie zwiększyła swoje przychody z działalności, ale mierzyła się również ze znaczącym wzrostem kosztów. Wynik finansowy brutto Spółki za 2023 r. wyniósł 20,06 mln zł.
• Zarządzanie przez Spółkę w 2023 r. wykonywaniem obowiązków podatkowych oparte było o zestaw pisemnych procedur i instrukcji regulujących zasady prowadzenia działalności przez poszczególne Działy Spółki. Stosowanie przedmiotowych procesów i procedur pozwoliło na prawidłową i terminową realizację obowiązków podatkowych Spółki na terytorium Polski. W związku z prowadzoną działalnością w 2023 r. Spółka działała jako podatnik podatku od towarów i usług (VAT), podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), podatku akcyzowego, a także podatnika podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Spółka pełniła również rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), a także wypełniała obowiązki w zakresie prowadzenia ewidencji, przygotowywania dokumentacji oraz składania wymaganych informacji i zeznań, wynikające z przepisów prawa podatkowego.
2. WPROWADZENIE
MB Motors sp. z o.o. (dalej: MB Motors lub Spółka) przedstawia poniżej informację o strategii podatkowej realizowanej w 2023 r., o której mowa w art. 27c ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT). Informacja o strategii podatkowej zawiera informacje wymagane zgodnie z art. 27c ust. 2 ustawy o CIT, tj. w szczególności:
1)informacje o stosowanych przez Spółkę procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych i zapewniających ich prawidłowe wykonanie, a także dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,
2)informacje dotyczące realizacji obowiązków podatkowych na terytorium Polski, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, z podziałem na podatki, których dotyczą,
3)informacje o:
a.transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego Spółki,
b.planowanych lub podejmowanych przez Spółkę działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych Spółki lub jej podmiotów powiązanych,
4informacje o złożonych przez Spółkę w 2023 r. wnioskach o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, wiążącej informacji stawkowej oraz wiążącej informacji akcyzowej,
5)informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych Spółki na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową określonych we właściwych przepisach prawa podatkowego.
Informacja o realizowanej strategii podatkowej nie zawiera informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.
3. STRATEGIA PODATKOWA A STRATEGIA BIZNESOWA SPÓŁKI
MB Motors jest częścią Grupy Emil Frey Polska, skupiającą podmioty prowadzące działalność w branży motoryzacyjnej, będącą częścią międzynarodowego koncernu Emil Frey. Spółka prowadzi działalność jako autoryzowany dealer i podmiot prowadzący autoryzowany serwis pojazdów marki Mercedes Benz w oparciu o stosowną umowę dealerską zawartą z importerem. Działalność ta obejmuje sprzedaż i serwis samochodów osobowych, dostawczych i kamperów, prowadzoną poprzez sieć salonów i serwisów zlokalizowanych w trzech lokalizacjach w Polsce – w Piasecznie, Jankach i Poznaniu. Działalność MB Motors obejmuje zarówno sprzedaż samochodów nowych, jak i używanych, sprzedaż części zamiennych, serwis, konserwację i naprawy pojazdów marki Mercedes Benz, świadczenie usług blacharsko – lakierniczych, a także pośrednictwo w sprzedaży produktów finansowych i ubezpieczeń komunikacyjnych.

W efekcie prowadzonej działalności za 2023 r. Spółka wykazała zysk brutto w wysokości 20,06 mln zł, przy czym w trakcie 2023 r. Spółka istotnie zwiększyła swoje przychody, ale też poniosła znacznie wyższe koszty działalności.

Cele biznesowe realizowane były przez Spółkę w 2023 r. z poszanowaniem zasady zrównoważonego rozwoju, a także z poszanowaniem zobowiązań Spółki jako podatnika i płatnika, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa i ich wykładni. W swojej działalności Spółka wyklucza możliwość podejmowania działań, które miałyby cel wyłącznie podatkowy, nie zaś ekonomiczny i biznesowy – w szczególności wykluczone są jakiekolwiek działania, których celem byłaby głównie bądź wyłącznie optymalizacja podatkowa. Prowadząc działalność gospodarczą Spółka podejmuje wszelkie dostępne działania, aby działalność ta była zgodna z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego i ich wykładnią. W tym celu m.in.:
•Spółka i jej pracownicy kierują się zestawem sformalizowanych procedur i procesów regulujących poszczególne aspekty działania Spółki, a także zmierzających do prawidłowego i terminowego realizowania obowiązków podatkowych;
•Spółka dochowuje należytej staranności w szczególności w relacjach ze swoimi kontrahentami, w tym stosuje zasady dostosowanej do ryzyka analizy kontrahentów, z którymi współpracuje, w tym przede wszystkim potencjalnych dostawców;
•podejmując nowe, nietypowe dla działalności Spółki działania, MB Motors poddaje je analizie prawnej i podatkowej, a w razie istnienia jakichkolwiek wątpliwości co do skutków podatkowych – ocenie przez zewnętrznych doradców podatkowych bądź organy podatkowe w drodze interpretacji indywidualnej;
•Spółka zapewnia swoim pracownikom możliwość merytorycznego rozwoju, a także zasoby i narzędzia niezbędne dla prawidłowego i terminowego wypełniania obowiązków podatkowych;
•Zarząd Spółki na bieżąco monitoruje poziom i charakter ryzyk właściwych dla branży, w której działa, oraz potencjalne obszary działalności, w których takie ryzyka mogą wystąpić, w celu zapobiegania im;
•Dokonując transakcji z podmiotami powiązanymi Spółka kieruje się zasadami rynkowymi i zapewnia zgodność ich dokumentacji z obowiązującymi przepisami prawa. Wszelkie transakcje z podmiotami powiązanymi są dokonywane wyłącznie w celach ekonomicznych.
4. PROCESY I PROCEDURY STOSOWANE W ZAKRESIE ZARZĄDZANIA PODATKOWEGO

Prawidłowe określanie i terminowe realizowanie należności publicznoprawnych, a także wypełnianie innych obowiązków przewidzianych przepisami prawa podatkowego (informacyjnych, ewidencyjnych i dokumentacyjnych), stanowi istotny element działalności Spółki i jest wyrazem realizacji w praktyce zasad odpowiedzialności społecznej. Proces zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych jest realizowany z udziałem wszystkich pracowników Spółki, stosownie do ich zadań i zakresu odpowiedzialności. Z tych względów, Zarząd Spółki dokłada starań, by pracownicy znali i dochowywali staranności w stosowaniu procedur funkcjonujących w Spółce, zarówno tych regulujących obowiązki przypisane do swoich stanowisk pracy, jak i o charakterze ogólnym. W związku ze skalą prowadzonej działalności i potrzebą zapewnienia wysokiej jakości obsługi klienta, Spółka wdrożyła i stosuje szereg pisemnych procedur, określających szczegółowe zasady postępowania w głównych aspektach działalności MB Motors, wpływających pośrednio bądź bezpośrednio na rozliczanie zobowiązań publicznoprawnych Spółki. Zgodność działań Spółki z przepisami prawa podatkowego zapewniana jest dzięki współistnieniu poniższych elementów:

•kompleksowemu uregulowaniu poszczególnych aspektów działalności Spółki, w tym w obszarze podatkowym, w formie procedur i instrukcji wewnętrznych; określają one zasady postępowania poszczególnych jednostek organizacyjnych Spółki w głównych obszarach jej działalności oraz wymogi dokumentacyjne z tymi działaniami związane, ale także koncentrują się na prawidłowym i terminowym realizowaniu zobowiązań podatkowych,
•systemie finansowo – księgowym i aplikacjach dostosowanych do wymogów księgowych i podatkowych działalności prowadzonej przez Spółkę,
•doświadczeniu, wiedzy i kompetencji pracowników Spółki oraz zapewnieniu ich ciągłego rozwoju,
•funkcjach kontrolnych (audyt wewnętrzny) pełnionych w ramach nadzoru właścicielskiego w ramach Grupy Emil Frey, ukierunkowanych na identyfikację obszarów, w których mogą zaistnieć ryzyka biznesowe i finansowe, a także
•monitorowaniu i identyfikowaniu potencjalnych ryzyk podatkowych, w tym we współpracy z zewnętrznymi doradcami podatkowymi bądź organami podatkowymi w drodze interpretacji indywidualnej.
4.1 Procedury i instrukcje stosowane przez Spółkę
W celu zapewnienia wysokiej jakości obsługi klientów, podstawowe aspekty działalności Spółki są uregulowane w formie sformalizowanych procedur, regulujących działania biznesowe MB Motors. Ponadto, Spółka stosuje szereg procesów i procedur wprost regulujących jej obowiązki w zakresie rozliczeń podatkowych. Z tej perspektywy, na kluczowe procedury i procesy stosowane przez Spółkę w 2023 r. składały się:
(i)Procedury biznesowe
Główne aspekty działalności Spółki, w tym np. sprzedaż samochodów nowych, zakup i sprzedaż samochodów używanych, przyjęcie pojazdu do serwisu i wykonanie usług serwisowych, świadczenie usług blacharsko – lakierniczych, sprzedaż części zamiennych oraz pośrednictwo w sprzedaży produktów finansowych i ubezpieczeń komunikacyjnych, zostały szczegółowo rozpisane i uregulowane w każdym istotnym kroku. Mimo iż procedury te regulują w pierwszym rzędzie zasady działań biznesowych Spółki, zawierają również szereg elementów składających się pośrednio lub bezpośrednio na system zarządzania podatkowego w Spółce. W szczególności, działając w oparciu o te procedury w 2023 r. pracownicy Spółki przestrzegali wymagań w zakresie m.in.:
•prawidłowego dokumentowania czynności podejmowanych w ramach działalności gospodarczej, w tym dokumentowania sprzedaży i zakupu pojazdów, dostaw towarów do innych państw członkowskich UE, wydania pojazdów dla potrzeb przeprowadzenia jazd testowych i odzwierciedlenia tego w ewidencji przebiegu pojazdu, a także świadczenia usług przez Spółkę, należytej staranności w doborze kontrahentów biznesowych, w tym poprzez wielostopniową weryfikację ich rzetelności, służącej zarówno ograniczeniu ryzyka finansowego po stronie MB Motors, jak i wyeliminowaniu potencjalnych ryzyk podatkowych wynikających ze współpracy z nierzetelnym kontrahentem; w ramach tego procesu weryfikacji podlegają dokumenty rejestrowe kontrahentów, składane przez nich sprawozdania finansowe, wykazywane w nich dane finansowe, potwierdzany jest fakt ich rejestracji jako podatników VAT, a także brak wykazywania przez nich zaległości z tytułu podatków i składek na ZUS;
•dokumentowania zawieranych transakcji w oparciu o pisemne zamówienia, zlecenia i umowy oraz stosowania ustandaryzowanych wzorów zamówień i umów dla poszczególnych transakcji zawieranych w ramach prowadzonej działalności, co pozwala na stosowanie do nich ustalonych procesów księgowych i podatkowych, ograniczających ryzyko błędów;
•ustalonych zasad, momentów i zakresu dokumentowania poszczególnych typów transakcji zawieranych przez Spółkę, w tym np. świadczenia usług serwisowych, blacharsko – lakierniczych czy sprzedaży pojazdów.
(ii)
Procedury i procesy administracyjne, finansowe, księgowe i podatkowe
Prawidłowość rozliczeń podatkowych MB Motors w 2023 r. wspierana była poprzez fakt, iż pracownicy Spółki stosowali się w swoich działaniach do procedur i utrwalonych procesów regulujących nie tylko poszczególne aspekty działalności operacyjnej, ale także pozostałe, wewnętrzne sfery działalności stacji dealerskiej i serwisowej. Na procedury i procesy te składały się między innymi:
•Regulacje w zakresie elektronicznego obiegu dokumentów księgowych w ramach Spółki, które nakładają obowiązki w zakresie odpowiedniego dokumentowania wydatków, tak by w odniesieniu do każdego wydatku ponoszonego przez Spółkę był jednoznacznie identyfikowany jego cel biznesowy. Regulacje te zakładają również weryfikację dokumentów od strony ich zgodności podmiotowej i przedmiotowej, tj. potwierdzenia, że dany dokument wystawiony został przez podmiot, który był faktycznym dostawcą towarów bądź usługodawcą, oraz, że świadczenie dokumentowane fakturą zostało faktycznie wykonane w sposób rzetelny. Ponadto, zakładają one wielostopniową weryfikację i zatwierdzenie ponoszonych przez Spółkę wydatków, co służy nie tylko ochronie aktywów MB Motors, ale też eliminuje ryzyko ponoszenia wydatków, za którymi nie stałoby faktyczne nabycie towarów bądź usług niezbędnych z perspektywy funkcjonowania Spółki.
•Wytyczne w zakresie zawierania umów i doboru kontrahentów – dzięki stosowaniu ich w praktyce eliminowane jest ryzyko współpracy z kontrahentami, których rzetelność, w tym również w zakresie rozliczania zobowiązań podatkowych, mogłaby być kwestionowana, a także ryzyko dokonywania przez Spółkę zakupów towarów bądź usług o znacznej wartości bez zawarcia stosownych umów w tym zakresie.
•Regulaminy wewnętrzne dotyczące samochodów, nakładające szereg obowiązków i obostrzeń na pracowników mających dostęp do pojazdów zastępczych, demonstracyjnych i używanych, nabytych wyłącznie w celu ich dalszej odprzedaży. Stosowanie regulaminów i sprawowanie nadzoru nad ich realizacją w praktyce, zapewniają, że poszczególne grupy pojazdów wykorzystywane są przez Spółkę wyłącznie dla potrzeb jej działalności gospodarczej, przy czym istnieje również grupa pojazdów wykorzystywanych do celów tzw. mieszanych. Zakresy obowiązków przewidzianych w regulaminach oraz metody ich stosowania dostosowane są do poszczególnych grup pojazdów, uniemożliwiając wykorzystanie ich dla innych potrzeb niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem tej grupy pojazdów, które z założenia mogą być wykorzystywane w sposób tzw. mieszany, i wobec których MB Motors stosuje ograniczenia wynikające z przepisów prawa podatkowego.
•Procedury w zakresie MDR, zgodnie z którymi Spółka nie podejmuje działań, które nie miałyby uzasadnienia ekonomicznego i nie wiązały się z realizacją celów biznesowych Spółki, lecz służyłyby jedynie (bądź głównie) osiągnięciu korzyści podatkowych. Spółka nie propaguje również i nie proponuje tego rodzaju działań innym podmiotom – istniejące procedury zakazują pracownikom Spółki podejmowania jakichkolwiek działań czy oferowania jakichkolwiek rozwiązań, które nosiłyby znamiona schematów podatkowych.
•Instrukcje w zakresie zasad funkcjonowania recepcji, obsługi kas fiskalnych oraz ochrony wartości pieniężnych i inne – w celu zabezpieczenia i ochrony majątku Spółki, MB Motors stosuje ścisłe zasady obrotu gotówkowego, przechowywania środków pieniężnych, a także dokumentowania wpływu i wypływu gotówki oraz rozliczalności. W związku z dokonywaniem sprzedaży m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Spółka dopełnia obowiązków w zakresie ewidencji sprzedaży na rzecz tych osób za pomocą kas rejestrujących, a także informuje pracowników o obowiązkach związanych z tą ewidencją, wynikających z przepisów prawa. Spółka ogranicza również możliwość przyjmowania płatności gotówkowych od kontrahentów, ale też redukuje realizację płatności firmowych w gotówce.
•Procedury i procesy regulujące zasady funkcjonowania Działu Księgowości – podobnie jak w przypadku innych Działów, również praca Działu Księgowości podlega daleko idącemu sformalizowaniu, co służy zapewnieniu, że wszystkie zdarzenia gospodarcze zachodzące w ramach Spółki zostaną prawidłowo i w wymaganym terminie ujęte w księgach (m.in. poprzez szczegółowe określenie kroków jakie należy podjąć w związku z zamknięciem każdego okresu), przez co są one rzetelną podstawą do obliczenia i zadeklarowania zobowiązań podatkowych MB Motors. Ponadto, pracownicy Spółki przestrzegają procesów i zasad służących zapewnieniu, że wszelkie działania MB Motors dokonywane będą z należytą starannością, w tym poprzez:
o każdorazową weryfikację statusu kontrahenta jako podatnika VAT czynnego oraz dokonywanie płatności za faktury z wykazaną w nich kwotą podatku VAT, na rachunki występujące na tzw. „białej liście podatników” oraz – w większości przypadków i tam, gdzie wymagają tego przepisy prawa – z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności,
o weryfikację zakupów od podmiotów zagranicznych pod kątem identyfikacji potencjalnych obowiązków w zakresie podatku u źródła,
o weryfikację zgodności, spójności i kompletności gromadzonej dokumentacji, w tym dokumentacji w zakresie nabycia środków trwałych.
4.2 System finansowo – księgowy oraz aplikacje wykorzystywane do obsługi działalności Spółki
Wykorzystywany przez Spółkę system finansowo – księgowy zapewnia prawidłowe odzwierciedlenie zdarzeń gospodarczych powstających w działalności Spółki, zapewniając prawidłowość danych, niezbędnych dla potrzeb przygotowania deklaracji podatkowych oraz obliczenia zobowiązań podatkowych. Spółka każdorazowo weryfikuje czy dane przyjmowane do deklaracji podatkowych są zgodne z danymi wynikającymi z ksiąg i generowanych raportów finansowych, z uwzględnieniem potencjalnych korekt.
4.3 Kompetencje pracowników Spółki
Istotnym elementem systemu zarządzania podatkowego Spółki jest doświadczenie i wiedza pracowników Działu Księgowego i dbałość MB Motors o stały rozwój ich kompetencji. Pracownicy Działu Księgowego i kadra zarządzająca, odpowiedzialna za sprawy finansowe, na bieżąco monitorują zmiany przepisów prawa podatkowego i jego wykładni w tych obszarach, które mogą wpływać na rozliczenia podatkowe MB Motors. Spółka zapewnia pracownikom możliwość udziału w szkoleniach dotyczących zagadnień rachunkowych i podatkowych, w tym również szkoleniach dedykowanych dla pracowników księgowości w stacji dealerskiej. Pracownicy mają również możliwość korzystania z biuletynów podatkowych oraz prasy i portali poświęconych tematyce rachunkowej i podatkowej, a także konsultowania zagadnień podatkowych z Krajową Informacją Skarbową i / lub z zewnętrznymi doradcami podatkowymi.
4.4 Funkcje kontrolne i audyt wewnętrzny
Spółka stosuje system kontroli wewnętrznej, którego celem jest monitorowanie i identyfikowanie obszarów zagrożeń biznesowych, finansowych i podatkowych oraz eliminację tych zagrożeń. Kontrola w zakresie prawidłowości rejestrowania zdarzeń gospodarczych w działalności Spółki przekłada się bezpośrednio na prawidłowe ustalenie jej zobowiązań podatkowych oraz realizację innych obowiązków wymaganych przez przepisy prawa podatkowego. W tym zakresie Spółka w 2023 r. stosowała szereg procesów kontrolnych, mających za cel weryfikację i potwierdzenie prawidłowości danych wynikających z okresowych raportów finansowych oraz zgodności tych danych z danymi przyjętymi dla potrzeb obliczenia i wykazania zobowiązań podatkowych. Prawidłowość i rzetelność ujmowania zdarzeń gospodarczych w księgach Spółki jest dodatkowo weryfikowana poprzez coroczne badanie sprawozdania finansowego Spółki przez zewnętrzną firmę audytorską, zaś kwestie zgodności działań Spółki z obowiązującymi ją procedurami weryfikowane są w ramach audytu wewnętrznego, pełnionego w ramach nadzoru właścicielskiego sprawowanego przez grupę kapitałową Emil Frey.
4.5 Formy współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej

W 2023 r. Spółka nie uczestniczyła w żadnej z dobrowolnych form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej, w tym w szczególności nie występowała o tzw. uprzednie porozumienie cenowe, ani nie zawarła umowy o współdziałanie w zakresie podatków, o której mowa w art. 20s ustawy z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa.

5. REALIZACJA OBOWIĄZKÓW PODATKOWYCH NA TERYTORIUM POLSKI
W trakcie 2023 r. Spółka realizowała obowiązki w zakresie zobowiązań podatkowych zgodnie z przepisami prawa podatkowego i jego wykładnią. Zobowiązania podatkowe Spółki realizowane były w zakresie podatku od towarów i usług (VAT), podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), podatku akcyzowego, a także podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Spółka pełniła również rolę płatnika w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) oraz realizowała pozostałe wymagane obowiązki informacyjne, ewidencyjne i dokumentacyjne w zakresie podatków.
W 2023 r. Spółka nie identyfikowała w swojej działalności, ani też nie wykonywała działań, które nosiłyby znamiona schematów podatkowych. W efekcie Spółka nie złożyła do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych.
6. TRANSAKCJE Z PODMIOTAMI POWIĄZANYMI / RESTRUKTURYZACJA DZIAŁALNOŚCI
Spółka funkcjonuje w ramach grupy kapitałowej Emil Frey Polska, w ramach której aktywnie wykorzystywane są synergie płynące ze specjalizacji poszczególnych podmiotów oraz wzajemnej współpracy. Strumienie świadczeń wykonywanych przez Spółkę na rzecz podmiotów powiązanych, których wartość przekroczyła w 2023 r. kwotę 5% sumy bilansowej aktywów, tj. 17,01 miliona PLN obejmowały:
•sprzedaż samochodów;
•otrzymanie pożyczki wewnątrzgrupowej, która na ostatni dzień roku finansowego 2023 Spółki, tj. 31 grudnia 2023 została w całości spłacona.
Jednocześnie, w 2023 r. MB Motors nabywała od podmiotów powiązanych szereg usług, jednak wartość poszczególnych strumieni tych usług nie przekroczyła w 2023 r. kwoty 5% sumy bilansowej aktywów, aczkolwiek łączna ich wartość wykraczała ponad tę kwotę. Najistotniejsze strumienie usług nabywanych od podmiotów powiązanych, obejmowały nabycie usług serwisowych (w tym usług blacharsko – lakierniczych), usług najmu nieruchomości oraz usług wsparcia (w tym usług doradczych, prawnych, księgowo – kadrowych).

W 2023 r. MB Motors nabywała od podmiotów powiązanych także towary, głównie pojazdy i części, jednak ich łączna wartość zakupu nie przekroczyła kwoty 5% sumy bilansowej aktywów.

Wszystkie powyższe transakcje wewnątrzgrupowe dokonywane były zgodnie z wewnętrzną polityką Grupy Emil Frey, według zasad nieodbiegających od rynkowych.
W 2023 r. w wyniku decyzji wewnątrzgrupowych ukierunkowanych na ograniczenie kosztów działalności Grupy, doszło do połączenia MB Motors i innego podmiotu z Grupy Emil Frey, tj. Lion Motors Sp. z o.o., który zaprzestał już działalności w zakresie sprzedaży pojazdów. W efekcie, w dniu 19 czerwca 2023 r. połączenie spółek MB Motors oraz Lion Motors Sp. z o.o. zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym.
7. ZAPYTANIA DO ORGANÓW PODATKOWYCH
W trakcie 2023 r. Spółka nie składała wniosków o interpretację ogólną ani indywidualną przepisów prawa podatkowego, wiążącą informację akcyzową, ani też nie składała wniosków o wiążącą informację stawkową.
8. ROZLICZENIA W TZW. RAJACH PODATKOWYCH

W trakcie 2023 r. Spółka nie planowała ani nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wymienionych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.