Mercedes-Benz to niemiecka marka, której historia sięga lat 80. XIX wieku. Firma produkuje samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy, a od roku 2018 wraz z nową submarką Mercedes-EQ, w stałej ofercie pojawiły się samochody elektryczne. W roku 2022 EQ będzie liczył już 8 w pełni elektrycznych modeli. Deklaracje prezesa koncernu wskazują, że do roku 2030 marka będzie się skupiać właśnie na ofercie aut elektrycznych. Te obietnice łączą się z inwestycją wartą 40 mld euro. Jak jest wkład Mercedesa w rynek elektromobilności?

Elektromobilność od Mercedesa

Pierwsza jednostka elektryczna spod skrzydeł Mercedesa wyszła już w roku 1906, dzięki czemu firma stała się jedną z pierwszych, które podjęły się próby stworzenia auta z silnikiem elektrycznym. Był to Mercedes Electrique - koncepcyjny pojazd, który nigdy nie trafił do seryjnej produkcji. W latach 90. powstały pierwsze jeżdżące egzemplarze Mercedesa 190 E Elektro, jednak kulejąca infrastruktura skutecznie wyhamowała dalszy rozwój koncepcji elektromobilności. Mercedes powrócił do niej stosunkowo niedawno w odpowiedzi na rosnącą świadomością społeczeństwa oraz ogólnoświatową potrzebę zmniejszenia emisji spalin.

Marka tworząc samochody elektryczne, podobnie jak w przypadku aut spalinowych, stawia na najwyższy komfort użytkowania i nowoczesne rozwiązania technologiczne. Priorytetem jest, aby nie tracić funkcjonalności oraz mocy, mimo gabarytów baterii oraz wysokiej masy własnej. Średni zasięg modeli od EQ to około 400 km, jednak najnowszy EQXX (premiera konceptu w styczniu 2022) ma oferować ponad 1000 km zasięgu, co będzie stanowić najlepszy wynik wśród aut elektrycznych.

Elektryczny Mercedes - modele

W obecnej gamie Mercedesa-EQ znajdziemy 6 modeli z napędem elektrycznym: EQA, EQB, EQC, EQE, EQS oraz EQV. W najbliższej przyszłości ma się rozpocząć produkcja dwóch kolejnych: EQG czyli klasa G w wersji elektrycznej, z napędem 4x4 i charakterystycznym dla siebie wyglądem oraz EQT - siedmioosobowy van dla rodzin oraz fanów rekreacji i sportów. Nowe modele mają trafić do sprzedaży w 2022 roku. Jak wyglądają te, które możemy kupić już dzisiaj?


Mercedes EQC

Pierwsze auto, które trafiło do produkcji seryjnej pod marką Mercedes-EQ to EQC, produkowany od roku 2018. Nowoczesny, w pełni elektryczny SUV wpisuje się w pełni w estetykę koncernu. Jest stylowo, nieco awangardowo i z klasą. EQC ma zasięg do około 430 km. Aby zmniejszyć zużycie energii, samochód został wyposażony w Asystenta ECO, różne tryby jazdy (w tym opcja Max Range, która pozwala osiągnąć maksymalny zasięg), haptyczny pedał gazu oraz rekuperację. Auto ma 408 koni mechanicznych, a do 100 km/h przyspiesza w 5,1 sekundy.

EQC posiada dwa silniki elektryczne - na przedniej oraz tylnej osi. Przedni silnik jest nastawiony na maksymalną efektywność w niskim i średnim zakresie obciążeń, natomiast tylny decyduje o dynamice. Auto ma całkowicie zmienny napęd 4MATIC, który wpływa na stabilność jazdy i trakcję, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo na drodze, szczególnie w trudnych warunkach, jak mokra czy oblodzona nawierzchnia.
Aby odciążyć kierowcę, Mercedes wyposażył model w aktywnego asystenta utrzymania pasa ruchu, pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy, asystenta martwego punktu, rozpoznawania znaków drogowych oraz limitu prędkości.

Kliknij i szczegóły oferty Mercedes EQC 


Mercedes EQV

Kolejny model to przestronny VAN, który pomieści maksymalnie 8 osób. Komfort pasażerom zapewniają dwa rzędy siedzeń, które można dowolnie ustawiać, a także stworzyć z nich wygodną leżankę o wymiarach ok. 1,93 m x 1,35 m. Z tyłu znajdują się liczne schowki oraz uchwyty na kubki, gniazdo 12 V oraz składany i przesuwany stolik. Z przodu z kolei znajdziemy konsolę środkową z chłodzonym schowkiem i gniazdem multimedialnym z dwoma złączami USB i otworem na kartę SD, a także dwa w pełni regulowane fotele. Całość dopełniona jest przez panoramiczny dach, system nagłaśniający surround Burmester oraz oświetlenie Ambiente w 3 barwach do wyboru. 

Zasięg tego elektrycznego mercedesa wynosi do 356 km, a jego średnie zużycie energii elektrycznej to 28,2 kWh/100 km. Czas ładowania prądem stałym z 10 do 80% na stacji szybkiego ładowania mocą do 110 kW to ok. 45 minut. Auto ma moc 150 kW, co w przeliczeniu daje 204 KM, a jego prędkość maksymalna sięga 160 km/h. EQV posiada litowo-jonowy akumulator o pojemności użytkowej 90 kWh. 

Kliknij i szczegóły oferty Mecedes EQV


Mercedes EQS

Produkowany od 2021 roku EQS to elektryczny odpowiednik klasy S. Jego moc w zależności od wersji może osiągnąć aż 524 KM (385 kW), a zasięg dochodzi do 732 kilometrów. ESQ z pewnością można zaliczyć do aut luksusowych. W zależności od wybranego pakietu, Mercedes daje nam różne możliwości, w tym: panoramiczny dach odsuwany, wyświetlacz Head-up, pakiet parkowania z kamerą 360° czy automatyczny układ klimatyzacji THERMOTRONIC. Limuzyna wyposażona jest w nowy ekran MBUX Hyperscreen, który rozciąga się na całą szerokość tablicy rozdzielczej. Dostępna jest także opcja Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ z napędem na cztery koła, któremu przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 3,4 s.

Kliknij i szczegóły oferty Mercedes EQS


Mercedes EQA

Kolejny automatyczny SUV od Mercedesa to EQA, który występuje w trzech wersjach silnikowych: 140 kW (190 KM) z przednim napędem oraz silniki o mocy 186 kW (228 KM) i 215 kW (292 KM) z napędem na wszystkie koła. EQA osiąga maksymalną prędkość rzędu 160 km/h. Zasięg wszystkich wersji to około 430 km, natomiast czas ładowania od 10 do 80% baterii na stacjach szybkiego ładowania wynosi 30 minut. Litowo-jonowy akumulator znajduje się ​​pod kabiną pasażerską w centralnej części pojazdu, a jego pojemność energetyczna to 66,5 kWh.

Tu również możemy wybrać wyposażenie zgodnie z naszymi potrzebami. W pakiecie Advanced otrzymamy kokpit szerokoekranowy złożony z wyświetlacza multimedialnego oraz w pełni cyfrowego wyświetlacza tablicy wskaźników, każdy o przekątnej ekranu 10,25", asystent martwego punktu oraz pakiet lusterek i parkowania z kamerą cofania. Pakiet Advanced Plus wzbogacony jest o zaawansowany system nagłaśniający, pakiet komfortowy KEYLESS-GO, system ładowania bezprzewodowego urządzeń mobilnych, a także automatyczną klimatyzację THERMOTRONIC. Najwyższy pakiet, czyli Premium zapewnia nam dodatkowo dach panoramiczny i pakiet parkowania z kamerą 360°. 

Kliknij i szczegóły oferty Mercedes EQA


Mercedes EQE

Nieco mniejsza wersja EQS o podobnym wyposażeniu i linii zewnętrznej. Jednostka jest dostępna w napędzie na tylną oś, o mocy 215 kW (293 KM). Pełny akumulator (o pojemności 90 kWh) ma wystarczyć na około 660 km drogi, natomiast deklarowany czas ładowania na stacjach szybkiego ładowania to około 30 minut. W EQE również dostępny będzie ekran Hyperscreen, Airmatic oraz skrętne tylne koła - do wyboru z kątem skrętu do 4,5° i do 10°. Większy kąt zapewni średnicę zawracania 10,7 m, co jest świetnym wynikiem dla auta tej klasy. 

Kliknij i szczegóły oferty Mercedes EQE


Mercedes EQB

Ostatni z wypuszczonych Mercedesów-EQ, choć tak jak poprzednik nie trafił jeszcze do sprzedaży w polskich salonach. To kolejny SUV w gamie elektryków od niemieckiej marki, który pomieści do 7 osób. EQB dostępny będzie w dwóch wersjach: EQB 300 4MATIC o mocy 229 KM oraz EQB 350 4MATIC o mocy 293 KM, obie z napędem na cztery koła. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h będzie wynosiło odpowiednio 8 s i 6,2 s, natomiast prędkość maksymalna będzie sięgać 160 km/h. Zasięg z jednego ładowania pozwoli na pokonanie nieco ponad 400 kilometrów. 

Kliknij i szczegóły oferty Mercedes EQB

Mercedes: zobowiązanie wobec zrównoważonego rozwoju

Mercedes-Benz obiera kurs na całkowicie elektryczną przyszłość: do końca dekady producent luksusowych samochodów ze Stuttgartu zamierza być gotowy do przejścia na napędy w 100% elektryczne wszędzie tam, gdzie pozwolą na to warunki rynkowe. Przyszłościowe myślenie inżynierów i projektantów Mercedesa ucieleśnia najnowszy EQS SUV, zbudowany z wykorzystaniem oszczędzających zasoby materiałów, takich jak wtórna stal. W przypadku wszystkich swoich modeli Mercedes-Benz analizuje cały łańcuch wartości, od rozwoju i sieci dostawców po własną produkcję. Cele firmy w zakresie ochrony klimatu potwierdza inicjatywa Science Based Targets Initiative (SBTI), która definiuje metodologię w zakresie redukcji emisji. W ten sposób firma wspiera paryskie porozumienie klimatyczne.

Transformacja Mercedes-Benz w kierunku zrównoważonej mobilności obejmuje dziesięć kluczowych elementów składowych:

1. Zelektryfikowane portfolio produktów

Do końca 2022 r. Mercedes-Benz zaoferuje samochody z napędem w pełni elektrycznym (BEV) we wszystkich segmentach, w których ma swoją rynkową reprezentację. Obecne plany producenta zakładają, że od 2025 r. wszystkie nowo projektowane architektury pojazdów będą powstawać wyłącznie z myślą o napędzie całkowicie elektrycznym. Klienci będą mogli wybrać zasilaną prądem alternatywę w przypadku każdego modelu. W tym celu firma intensyfikuje nakłady na badania i rozwój. W latach 2022-2030 na inwestycje w pojazdy akumulatorowe przeznaczy łącznie ponad 40 mld euro. Do szybszego przełomu w elektromobilności doprowadzi przyspieszenie zwiększenia zasięgu aut elektrycznych. W 2025 r. Mercedes-Benz planuje wprowadzić trzy architektury dla samochodów wyłącznie na prąd: MB.EA, AMG.EA i VAN.EA.

2. Transparentny dialog

Już od 2005 r., zgodnie z wytycznymi ISO TR 14062, Mercedes-Benz publikuje informacje o swoich modelach
w ujęciu środowiskowym. Sprawdzana przez zewnętrznych ekspertów dokumentacja bazuje na szczegółowej, kompleksowej ocenie cyklu życia danego pojazdu. Od 2006 r. ukazuje się coroczny raport koncernu w zakresie zrównoważonego rozwoju, a organizowany co roku „dialog dotyczący zrównoważonego rozwoju” każdorazowo gromadzi ponad 200 przedstawicieli świata polityki, biznesu, nauki i społeczeństwa.

3. Bilans: produkcja neutralna pod względem emisji CO2

Od 2022 r. produkcja Mercedes-Benz we wszystkich fabrykach na całym świecie jest neutralna pod względem emisji CO2 – włącznie z zakładami w Alabamie (Tuscaloosa i hrabstwo Bibb). Producent spod znaku trójramiennej gwiazdy ogłosił, że do 2030 r. 70% zapotrzebowania na energię w produkcji zostanie zaspokojone przez odnawialne źródła. Grupa jako całość planuje pokryć ze źródeł odnawialnych 100% swojego zapotrzebowania na prąd oraz ponad 70% zapotrzebowania na energię.

4. Cel: zrównoważona produkcja akumulatorów

Zrównoważony rozwój był głównym czynnikiem przy planowaniu nowej fabryki akumulatorów w hrabstwie Bibb (USA), począwszy od wyjątkowo energooszczędnego projektu budynku. Na przykład ciepła woda jest tu wytwarzana z wykorzystaniem energii słonecznej, a gromadzenie wody deszczowej pozwala wykorzystać ją później do ochrony cennych zasobów matki natury. Lista ekologicznych rozwiązań obejmuje też inteligentne, efektywne sterowanie oświetleniem LED i wentylacją w sekcjach montażu akumulatorów oraz systemy klimatyzacji, które korzystają z przyjaznych dla środowiska czynników chłodniczych i nowoczesnych, energooszczędnych procesów. Wózki widłowe nie są zasilane olejem napędowym, lecz wodorem.

Zgodnie ze strategią Mercedes-Benz, polegającą na rozszerzeniu wytwarzania energii odnawialnej we wszystkich fabrykach, całe zapotrzebowanie na prąd w zakładzie w hrabstwie Bibb od 2024 r. będzie pokrywane z odnawialnych źródeł energii – po zatwierdzeniu planowanych projektów fotowoltaiki.

Co więcej, Mercedes-Benz zawarł pięcioletnie partnerstwo o wartości ponad 600 000 dolarów amerykańskich
z „The Nature Conservancy”. Jego celem jest wsparcie kampanii „Working Woodlands” w północno-wschodniej Alabamie, organizowanej na rzecz zachowania, odtworzenia i promocji zrównoważonego leśnictwa, a także ochrony dzikiej przyrody. Ten długoterminowy projekt również przyczynia się do realizacji zrównoważonej strategii korporacyjnej Mercedes-Benz Ambition 2039, zgodnie z którą w 2039 r. producent będzie oferować flotę nowych aut neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla.

5. Dekarbonizacja sieci dostawców

Ponad 40% stali potrzebnej do wyprodukowania karoserii modelu EQS SUV to oszczędzająca zasoby stal wtórna. Jako surowiec wykorzystuje się tu ponad 100 kg złomu stalowego. Współczynnik recyklingu wynosi ponad 50%, a użyte materiały w porównaniu z procesem wielkopiecowym cechuje znacznie zmniejszony ślad węglowy. Zasadniczo lwia część tworzenia wartości przypada na sieć dostawców – to ona ma zatem kluczowe znaczenie dla celów dekarbonizacji. List dotyczący Ambition 2039 podpisali już dostawcy, którzy odpowiadają za prawie 90% rocznych zakupów Mercedes-Benz, zgadzając się dostarczać w przyszłości wyłącznie części neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Najpóźniej od 2039 r. przez bramy fabryk producenta będą przepuszczane tylko materiały produkcyjne wytwarzane w sposób neutralny pod względem emisji CO2 na wszystkich etapach tworzenia wartości. Dostawca, który odmówi podpisania listu dotyczącego Ambition 2039, nie będzie kwalifikował się do zawarcia nowych umów. Ponadto porozumienie w sprawie konkretnych działań na rzecz ograniczenia emisji CO2 zawarto z partnerami logistycznymi. Od początku 2020 r. transport kolejowy Deutsche Bahn wykorzystywany w operacjach logistycznych Mercedes-Benz jest zasilany energią neutralną pod względem emisji CO₂.

6. Surowce z certyfikowanych kopalń

Odpowiedzialnie wydobycie i przetwarzanie surowców stanowi podstawę zrównoważonej floty samochodów elektrycznych. Dlatego Mercedes-Benz zleca audyt złożonych łańcuchów dostaw swoich dostawców ogniw akumulatorowych zgodnie ze standardami OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju).
W przypadku łańcuchów dostaw kobaltu zidentyfikowano już co najmniej 236 firm i przeprowadzono ponad 154 audyty spełniające wytyczne OECD. Co więcej, jako kluczowe kryterium przy podejmowaniu decyzji o wyborze dostawców i zawieraniu umów na dostawy surowców producent luksusowych aut ze Stuttgartu przyjął „Standard odpowiedzialnego górnictwa” przewidziany przez Initiative for Responsible Mining Assurance (IRMA, z ang. inicjatywa na rzecz zapewnienia odpowiedzialnego wydobycia). W przyszłości firma będzie współpracować jedynie z tymi dostawcami, którzy zgodzą się na te wymagania. Celem jest pozyskiwanie ogniw zawierających kobalt i lit wyłącznie z kontrolowanych źródeł.

7. Materiały oszczędzające zasoby

W przypadku modelu EQS SUV około 70 kg masy samochodu przypada na elementy produkowane proporcjonalnie z materiałów oszczędzających zasoby (materiały z recyklingu i surowce odnawialne).

8. Zielona energia elektryczna

Od 2021 r. Mercedes-Benz zapewnia zrównoważenie pobranego prądu wszystkim klientom w Europie, którzy ładują swoje elektryczne samochody, korzystając z usługi Mercedes me Charge. Jak to działa? Producent gwarantuje, że do sieci trafi ilość zielonej energii elektrycznej odpowiadająca energii pobranej w trakcie procesu ładowania.

9. Cel: zrównoważone korzystanie z akumulatorów

Mercedes-Benz stosuje holistyczne podejście do cyklu życia wysokonapięciowych akumulatorów stosowanych w samochodach elektrycznych. Podejście to sprowadza się do ponownego wykorzystania, regeneracji
i recyklingu. W celu realizacji koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym i oszczędzania zasobów producent spod znaku trójramiennej gwiazdy oferuje regenerowane akumulatory do wszystkich swoich aut elektrycznych. Gdy wysokonapięciowe akumulatory modeli Mercedes-EQ zakończą swoją żywotność na drogach, nadal mogą być przydatne – Mercedes-Benz Energy, spółka zależna Mercedes-Benz AG z siedzibą w Kamenz, opracowuje innowacyjne rozwiązania w zakresie magazynowania energii. Akumulatory z samochodów zostają podłączone do sieci jako stacjonarne magazyny energii. Spektrum ich zastosowań obejmuje m.in. równoważenie szczytowego obciążenia, rozruch autonomiczny (rozruch elektrowni niezależny od sieci, ang. black start) czy zasilanie bezprzerwowe (UPS). Dopiero później przychodzi czas na recykling baterii.

10. Recykling akumulatorów

Oprócz gospodarki o obiegu zamkniętym i utrzymania wartości Mercedes-Benz angażuje się w recykling. Z myślą o przyszłym recyklingu akumulatorów litowo-jonowych z samochodów Mercedes-EQ producent rozszerza swoją globalną strategię recyklingu baterii. W Niemczech trwa budowa firmowego zakładu recyklingu akumulatorów w oparciu o hydrometalurgię. Równolegle Mercedes-Benz planuje zamknąć pętlę recyklingu w Chinach i USA, we współpracy z partnerami zajmującymi się zaawansowanym technicznie recyklingiem baterii.

Zobacz również: