“Baby-Benz” czyli Mercedes-Benz 190 ma już czterdzieści lat. Pomimo tego, szykowny, zwrotny i bezpieczny samochód nadal jest popularny i z chęcią poszukiwany na rynku motoryzacyjnym wśród klasyków z gwiazdą. 

Poszerzenie oferty Mercedesa o “Baby-Benz”

Do wymagań należało bezpieczeństwo, szyk i zwrotność - dzięki tym trzem cechom, 8 grudnia 1982 roku Mercedes-Benz wzbogacił swoją ofertę o nową, kompaktową serię modelową, znajdującą się poniżej klas wyższej średniej i luksusowej. Mercedes 190 i 190 E (seria 201) to auta, które wyznaczyły w tym segmencie nowe standardy. Dzisiaj, 40 lat później - ta kompaktowa limuzyna nadal wygląda nowocześnie, a zawarta w niej technika w ogóle nie jest przestarzała.

Mercedes-Benz 190, którego pieszczotliwie nazywa się “Baby-Benzem”, nadal jest częścią ulicznego krajobrazu - w końcu to wygodny, niezawodny i popularny klasyk. 

Wersje silnikowe na przestrzeni lat

Po premierze dwóch wersji silnikowych systematycznie rozszerzano jednostki napędowe i już rok później pojawił się wariant z silnikiem Diesla - 190 D. Od roku 1984 sportowy, 16-zaworowy 190 E 2.3-16 oraz jego następcy odnosili ogromne sukcesy nie tylko w sprzedaży, ale również w sporcie motorowym. Warto przede wszystkim wyróżnić zwycięstwa i tytułu w Niemieckich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych (DTM).

Zarówno wariant 190 jak i 190 E wyposażono w 4-cylindrowy benzynowy silnik M 102 o pojemności skokowej 1997 cm3. Następnie jednostka ta pojawiła się w zmodyfikowanej formie w Mercedesach 200 serii 123. Producent samochodów spod trójramiennej gwiazdy, chciał wyraźnie pozycjonować swoją nową klasę, więc do jej oznaczenia wybrał mniejszą liczbę, 190. W 1993 roku marka przedstawiła następcę tego kompaktowego modelu, a mianowicie serię 202, która otrzymała nazwę “Klasy C”. Jej najnowszym reprezentantem jest obecna Klasa C, którą zaprezentowano dwa lata temu.

Atrakcyjna seria kompaktowa

Przez kilkadziesiąt lat samochody osobowe spod trójramiennej gwiazdy należały do klas wyższej średniej i luksusowej. Wszystko to zmieniło się wraz z debiutem modelu Mercedes-Benz 190. To właśnie członek zarządu ds. rozwoju zainicjował projekt mniejszej limuzyny, zaznaczając to, że to musi być typowy Mercedes-Benz - bezpieczny i odpowiedniej charakterystyce samochód.

Okazało się to strzałem w dziesiątkę. Zaraz po zaprezentowaniu Mercedesa-Benz 190 kontrahentom i dealerom, poręczna i kompaktowa limuzyna przekonywała wszystkich do siebie przyjemnością czerpanej z jazdy, komfortem i jakością, a co więcej, pozycja kierowcy i pasażera z przodu była prawie tak dobra, jak w większych Mercedesach.

Najbardziej nowoczesna produkcja samochodów na świecie

Specjalnie dla modelu Mercedes-Benz 190, na terenie dawnych zakładów Borgwarda w Bremie, powstał Nordwerk Im Holter Feld, który w 1978 roku uważany był za najnowocześniejszy zakład produkcji samochodów na całym świecie. Dlaczego? Za przykład może posłużyć fakt, że po raz pierwszy w branży motoryzacyjnej osie były montowane automatycznie. Były już koncern Daimler-Benz AG zainwestował w tą fabrykę około 1,4 mld DM.

Produkcja Mercedes-Benz 190 zaczęła się we wrześniu 1982 roku, a budowa kompletnych aut dwa lata później. Do sukcesu kompaktowej limuzyny przyczyniło się regularne zwiększanie miejsc pracy w fabryce i mocy produkcyjnych. Do 1993 roku zbudowano w niej łącznie około miliona “190”, a do dnia dzisiejszego Brema jest wiodącą fabryką Klasy C na świecie.

Współczesne Mercedesy w Ofercie MB Motors

Sprawdź aktualne oferty samochodów marki Mercedes-Benz:

Mercedes A klasa

Mercedes B klasa

Mercedes C klasa

Mercedes E klasa

Mercedes G klasa

Mercedes S klasa

Aerodynamika i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie

Bardzo ważnym aspektem jest to, że za produkcją małego Mercedesa było stanowisko Kongresu Stanów Zjednoczonych. W 1975 roku zadecydował o zaostrzeniu wprowadzonej pięć lat wcześniej “Ustawy o czystości powietrza. Nowelizacja polegała na tym, że od 1985 roku, średnie zużycie paliwa całej floty danego producenta, nie mogło przekraczać 8,3l/ 100 km. Kompaktowy Mercedes-Benz miał szansę aby w decydujący sposób przyczynić się do osiągnięcia tego celu na eksportowym rynku USA.

W momencie wprowadzenia na rynek serii modelowej 201, notowała ona najlepszy współczynnik powietrza spośród wszystkich limuzyn Mercedes-Benz.

Warto zaznaczyć, że lekkiej konstrukcji nowego modelu nie można było osiągnąć kosztem bezpieczeństwa podróżujących - czynnego i biernego. Wręcz przeciwnie! Nadwozie W 201 w niektórych obszarach było wzorem dla innych serii Mercedes-Benz.

Szeroki wybór silników, nowoczesny design i awangardowa technika

Jeżeli chodzi o podwozie, to szczególnie przełomowa była pięciowahaczowa architektura tylnej osi - niezmiernie precyzyjne rozmieszczenie drążków umożliwiało indywidualne prowadzenie każdego z tylnych kół, a w konsekwencji, na znaczną kompensację sił poprzecznych i wzdłużnych we wszystkich warunkach jazdy, skutkująca zbalansowanym prowadzeniem.

Przejrzysty i wyrazisty design serii 201 powstała pod okiem głównego projektanta Bruno Sacco i znaczącym wpływem Petera Pfeiffera. To właśnie dzięki nim, nawet teraz, po czterdziestu latach “Baby-Benz” nie wygląda jak klasyczne auto i nadal świetnie się nim jeździ. Na potwierdzenie można przywołać miłośników klasycznych samochodów - ceny zadbanych egzemplarzy W 201 od lat stale rosną.

Pierwsza kompaktowa klasa Mercedes-Benz posiadała w swojej ofercie silniki, spełniające prawe wszystkie wymagania, mianowicie, wariant gaźnikowy pierwszej “190” osiągał moc 66 kW (90 KM), a 190 E z wtryskiem benzyny 90 kW (122 KM). Ofertę jednostek napędowych regularnie poszerzano, m.in. w 1993 roku pojawił się 190 D (53 kW/72 KM), w 1984 od wariantu 190 E 2.3-16 (136 kW/185 KM), rozpoczęła się seria odnoszących sukcesy motorów o 16 zaworach.

Co więcej w latach 1989-1990 powstały homologowane sportowe wersje 190 E 2.5-16 Evolution i 190 E 2.5-16 Evolution II. Natomiast pod koniec 1992 roku pojawiły się serie specjalne AVANTGARDE (190 E 1.8, 190 E 2.3 i 190 D 2.5).


Sukcesy i rekordy

W 1983 roku na torze testowym w Nardo, na południu Włoch, 190 E 2.3-16 ustanowił aż trzy rekordy świata w jeździe długodystansowej. Dodatkowo, po raz pierwszy przystąpił do rywalizacji na torze we francuskich mistrzostwach samochodów turystycznych.

W 1986 roku, Volker Weider, zasiadający za kierownicą 190 E 2.3-16 z technicznym wsparciem AMG zajął drugie miejsce w klasyfikacji kierowców w Niemieckich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych (DTM).

Inne osiągnięcie to zajęcie pierwszych trzech miejsc w DTM w 1992 roku, czy drugie wicemistrzostwo Rolanda Asch z modelem 190 E “Class 1”.