Czym jest nadwozie w samochodzie? To swego rodzaju „obudowa” pojazdu, która znajduje się nad podwoziem. Może być ona z nim zespolona lub zamontowana osobno. To jedna z głównych części składowych pojazdu. Występuje w różnych rodzajach, a każdy z nich ma swoje charakterystyczne cechy wpływające na komfort użytkowania, wygląd i przeznaczenie samochodu.
Na nadwozie składają się dwa zasadnicze elementy - konstrukcja nośna i poszycie.
Konstrukcja nośna to szkielet całego nadwozia. Ona determinuje jego kształt i funkcjonalność. Odpowiada za sztywność i rodzaj montażu pozostałych elementów takich jak: słupki, podłużnica silnika, belka pod zderzakiem, wzmocnienie, belki progowe (przednia oraz środkowa), pas podokienny oraz podłoga.
Poszycie to nic innego jak karoseria. Odpowiada ono za zabudowę wnętrza całego samochodu. Składają się na nie wszystkie widoczne z zewnątrz elementy – drzwi, zderzaki, błotniki, pokrywy bagażnika i silnika.
Budowa nadwozi to podstawowe kryterium ich podziału. Wyróżniamy:
Nadwozia można też podzielić pod względem liczby brył. Wyróżniamy:
nadwozia jednobryłowe – dość popularny rodzaj, zwłaszcza w vanach. Zarówno komora silnika jak i miejsce bagażowe nie są eksponowane,
nadwozia dwubryłowe – przedziały pasażerski i bagażowy są zintegrowane, a komora silnika znajduje się w bryle przedniej,
nadwozia trzybryłowe – najstarszy i najbardziej sprawdzony rodzaj nadwozia.
W MB Motors zyskujesz dostęp do bogatej oferty aut marki Mercedes Benz. Sprawdź poniższe kategorie:
Samochody osobowe marki Mercedes
Samochody dostawcze marki Mercedes
Wybierając samochód pod kątem rodzaju nadwozia musimy wziąć pod uwagę to, gdzie i jak zamierzamy korzystać z pojazdu. Czy będziemy się głównie poruszać po dobrej jakości jezdni, a może nieraz wybierzemy piaszczyste czy błotniste drogi? W tym drugim przypadku zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie twarde nadwozie. Jak prezentują się pod tym i innymi względami nadwozia stosowane w samochodach osobowych?
Jeden z najpopularniejszych rodzajów nadwozi na naszych drogach. Pokrywa bagażnika pełni rolę dodatkowych drzwi – unosi się razem z szybą przez co pasażer może mieć łatwy dostęp do bagażu jak i przestrzeni pasażerskiej. Bagażnik można także powiększyć poprzez złożenie tylnych siedzeń. Hatchback występuje na ogół w wersjach trójdrzwiowych i pięciodrzwiowych. Nadwozie jest dwubryłowe i ma opływowy elegancki kształt – lekko obniżona jest linia dachu, zaś linia maski – mocno.
Nasza oferta:
Często mylony rodzaj nadwozia z hatchback. Wygląda bardzo podobnie, jednak odróżnia go większy skos tylnych drzwi lub pokrywy bagażnika. Jest mniej popularny niż klasyczny hatchback.
To rodzaj nadwozia, który kojarzy się z samochodami do transportu rodziny. Są dwubryłowe, mają przedłużoną tylną część, najczęściej w formie przestrzeni bagażowej. Współcześnie często montuje się do niej reling dachowy. Dzięki temu samochód zyskuje bagażnik dachowy do przewożenia nart czy rowerów. Kombi niemal zawsze są pięciodrzwiowe, ale charakterystycznym elementem są dodatkowe trzecie szyby boczne.
Nasza oferta:
Sedan to nadwozie trójbryłowe i występuje jako dwudrzwiowe lub czterodrzwiowe. W jego wypadku komora bagażnika nie otwiera się wraz szybą, co zresztą jest jego cechą charakterystyczną. Pomimo wersji dwudrzwiowych, przestrzeń pasażerska na tym nie cierpi – nadal do dyspozycji jest 4- 6 foteli. Pewną odmianą sedana jest wersja hardtop. Nie ma w niej słupków między bocznymi oknami, ale za to jest sztywny dach nakładany lub stały, wzorowany na cabrio. Sedan często występuje w limuzynach – i tak też niekiedy jest zamiennie nazywany.
Nazwa tego rodzaju nadwozia pochodzi z języka francuskiego, oznacza słowo „ucięty”. Jego cechą charakterystyczną jest linia dachu opadająca ku tyłowi. Najczęściej występuje w pojazdach dwudrzwiowych z 2- 4 fotelami. Coupé ma zastosowanie w samochodach sportowych, występuje też w wersji cabrio oraz – podobnie jak sedan – hardtop.
Nasza oferta:
Ikoniczną cechą charakterystyczną kabrioletów jest odkryta kabina pasażerska. Dach jest miękki i rozkładany lub sztywny i chowany do bagażnika. Nie ma tu pionowych słupków i ram przy części dachowej, z wyjątkiem szyby czołowej. Najczęściej kabriolety to samochody dwudrzwiowe, kojarzące się z luksusem i pojazdami sportowymi.
Ten rodzaj nadwozia to nieodłączny element amerykańskiego kina i tamtejszych szos. Coraz częściej spotykany także w Polsce. Charakterystyczną, od razu zauważalną cechą jest otwarta stała skrzynia ładunkowa w tylnej części pojazdu. Znajduje się tuż za przestrzenią pasażerską lub siedzeniem kierowcy. Przy użyciu dedykowanej zabudowy, skrzynię bagażową można zamknąć. Pick Up łączy w sobie cechy samochodu osobowego, dostawczego i terenowego. Może występować w wersji dwudrzwiowej lub czterodrzwiowej. Bywają także modele powiększane.
Van to typowy samochód dostawczy, a mini van to jego pomniejszona wersja, często wykorzystywana w transporcie publicznym osób. Oba występują w wersjach jedno lub dwubryłowych. Nadwozie jest przestronne, nieco podwyższone a przestrzeń bagażowa duża. Więcej jest też miejsc siedzących, a siedzenia często możliwe do zdemontowania.
Nasza oferta:
Te dwa typy nadwozia są tak do siebie podobne, że łatwo je ze sobą pomylić. Nadwozie w tej konstrukcji jest mocno podwyższone, co przypomina nieco terenowe kombi. SUV-y zresztą mają fabrycznie dodane systemy wspomagające jazdę terenową, a także napęd 4x4. Crossover odróżnia się od SUV-a napędem na przód.
Nasza oferta:
Największy odsetek sprzedawanych współcześnie samochodów posiada nadwozia w rodzaju hatchback, kombi i sedan. Pod tym względem można uznać, że należą do najpopularniejszych. Inne badanie pokazuje, że w Polsce na przestrzeni ostatnich dwóch dekad największy wzrost zainteresowania zanotował SUV. Przy wyborze samochodu dla siebie nie należy jednak kierować się tylko popularnością stosowanego nadwozia, ale przede wszystkim własnymi potrzebami i gustem. Odmienne potrzeby mają duże rodziny, a inne zwolennicy sportowej, szybkiej jazdy.
Przeczytaj inne pozycje z naszego cyklu dla osób kupujących auto używanie: