Hamulce wraz z oponami decydują o bezpieczeństwie na drodze. Od ich skuteczności zależy długość drogi hamowania i tym samym - ryzyko wypadków. Hamulce muszą działać sprawnie, skutecznie i poprawnie, ponieważ czasem wystarczą tylko centymetry.
W porównaniu do wymiany klocków hamulcowych, wymiana tarcz nie musi odbywać się równie często. Przyjmuje się, że na dwie wymiany klocków przypada jedna wymiana tarczy. Ważne jest, aby nigdy nie wymieniać tarcz bez jednoczesnej wymiany klocków hamulcowych. Nowe tarcze = nowe klocki. Należy także pamiętać, że wymieniamy obie tarcze z tej samej osi, nigdy nie robimy tego pojedynczo.
Podczas wymiany tarcz hamulcowych w samochodzie zawsze trzeba wymienić klocki i dokładnie sprawdzić pozostałe elementy układu hamulcowego, takie jak prowadnice zacisku hamulcowego, tłoczki i gumki uszczelniające. Zużyta okładzina klocka może zniszczyć powierzchnię cierną tarczy, dlatego wymienić klocki i tarcze hamulcowe należy w komplecie, aby hamulce działały prawidłowo i równomiernie.
Hamulcom trzeba dać się "ułożyć" i od razu mocno oraz gwałtownie nie hamować. Należy robić to delikatnie przez pierwsze 200 kilometrów po wymianie.
Przy wymianie klocków hamulcowych czy zmianie koła warto sprawdzić stan tarcz hamulcowych. Zbyt cienka tarcza nagrzewa się szybciej, powodując zmniejszenie skuteczności hamowania oraz jest bardziej podatna na wszelkie pęknięcia - każde z nich mówi o konieczności wymianie tarczy hamulcowej.
Minimalna grubość tarczy hamulcowej określana jest w milimetrach i po przekroczeniu tej wartości tarcze zużywają się szybciej, tracą odporność na korozję i mogą powodować bicia tarcz podczas hamowania. Styl jazdy kierowcy ma ogromny wpływ na trwałość – dynamiczne przyspieszenia i gwałtowne hamowania skracają żywotność nawet o kilkanaście tysięcy kilometrów.
Tak! Należą do nich m.in.:
O uszkodzenia nie jest trudno - wystarczą gwałtowne działania, jak szybkie ostudzenie tarczy, bez wcześniejszego czasu danego hamulcom na ostygnięcie.
Warto pamiętać, że przyczyną wibracji może być nie tylko zużycie tarczy, ale także niewłaściwy montaż lub zabrudzenia pomiędzy powierzchnią tarczy i piasty. Niedokładnie dokręcone śruby mocujące albo zbyt mocne odkręcanie klucza hydraulicznego przy wymianie koła mogą spowodować skrzywienie tarczy i utratę równomiernej siły hamowania.
Polecamy: Aktualna oferta używanych Mercedesów w MB Motors - certyfikowane samochody używane.
Nie zawsze można zrobić to samemu, we własnym garażu. W nowszych autach wymagane jest podłączenie do komputera, aby np. odsunąć zaciski od tarcz. Jednak kiedy jest taka możliwość, wielu kierowców robi to samodzielnie. Jak to zrobić?
Demontaż tarcz obejmuje odkręcanie zacisku hamulcowego, zdjęcie jarzma oraz odkręcanie śrub mocujących tarczę i piastę. Przy montażu nowej tarczy należy dokładnie oczyścić elementy układu hamulcowego z korozji i zabrudzeń. Ważne jest również prawidłowe dokręcenie śrub mocujących momentem zalecanym przez producenta – w przeciwnym razie tarcze mogą się krzywić.
Sprawdź także: Wymiana rozrządu - co ile należy ją wykonać
W kwestii wymiany tarcz i klocków hamulcowych lepiej nie zdawać się na ślepy traf i oddać auto w ręce doświadczonych mechaników. W MB Motors oferujemy kompleksową wymianę klocków i tarcz hamulcowych zgodną ze standardami Mercedes-Benz. Nie czekaj i zwróć się do naszych specjalistów!
Oferujemy kompleksową wymianę tarcz hamulcowych zgodną z najwyższymi standardami Mercedes-Benz.
Co ile kilometrów wymienia się tarcze hamulcowe?
Tarcze hamulcowe w samochodzie wymienia się średnio co 40–60 tysięcy kilometrów na przedniej osi i co 60–80 tysięcy kilometrów na tylnej osi. Ich trwałość zależy od stylu jazdy, jakości klocków oraz stanu całego układu hamulcowego. Dynamiczna jazda i częste hamowanie z dużych prędkości sprawiają, że tarcze zużywają się znacznie szybciej.
Jakie są objawy zużytych tarcz hamulcowych?
Typowe sygnały to: pulsowanie pedału hamulca, wibracje kierownicy, drgania przy hamowaniu czy charakterystyczne bicia tarcz. Zdarza się też, że słychać metaliczne tarcie, a okładzina klocków zostawia nierówne ślady na powierzchni ciernej tarczy. Jeśli tarcza jest skorodowana, popękana lub ma zbyt małą grubość – konieczna jest jej wymiana.
Czy można wymienić tylko jedną tarczę hamulcową?
Nie – zawsze wymienia się tarcze parami, czyli obie na tej samej osi. Wymiana tylko jednej powoduje nierównomierne siły hamowania, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo. Z tego samego powodu nowe tarcze montuje się zawsze z nowymi klockami hamulcowymi.
Czy tarcze hamulcowe można przetoczyć zamiast wymieniać?
Tak, ale tylko jeśli tarcze nie są jeszcze zbyt zużyte i ich grubość nie spadła poniżej minimum podanego przez producenta. Przetaczanie usuwa nierówności i lekkie bicia tarcz, jednak każda obróbka zmniejsza grubość materiału ciernego. Dlatego w większości przypadków lepiej zdecydować się na wymianę.
Czy podczas wymiany tarcz trzeba wymienić też płyn hamulcowy?
Wymiana tarcz i klocków nie zawsze wymaga wymiany płynu hamulcowego, ale jeśli ostatnia wymiana była ponad 2 lata temu – warto to zrobić. Stary płyn w układzie hamulcowym chłonie wodę i traci swoje właściwości, co wydłuża drogę hamowania. Profesjonalny serwis często łączy obie usługi, aby hamulce działały w 100% sprawnie.
Czy można samodzielnie wymienić tarcze hamulcowe?
W starszych autach tak – wystarczy zdjąć koło, odkręcić zacisk, wyjąć klocki, zdemontować śruby mocujące tarczę i oczyścić piastę. Jednak przy nowszych modelach, gdzie występuje hamulec ręczny elektryczny albo zaawansowany układ hydrauliczny, potrzebne jest podłączenie do komputera serwisowego. Dlatego wymiana tarcz hamulcowych w samochodzie najlepiej przebiega w warsztacie.