Czym jest rozrząd i jakie pełni funkcje?

Rozrząd to zespół elementów, którego zadaniem jest sterowanie dopływem powietrza do cylindrów silnika oraz usuwanie z niego spalin. Co więcej, napędza on pompę wody zapewniającą obieg cieczy chłodzącej w układzie chłodzenia oraz pompę oleju. Związane z nim najmniejsze problemy powodują szereg awarii dotyczących właściwej pracy auta. Ich najczęstszą przyczyną jest zerwanie paska rozrządu, który jest kluczowym elementem silnika. Układ rozrządu, wymaga odpowiedniego i fachowego serwisowania.

Co zawiera się w wymianie rozrządu?

Przede wszystkim należy pamiętać, że to nie tylko wymiana paska rozrządu, ale także mogą być to rolki prowadzące czy łańcuch lub rolki napinające. Warto sprawdzić, czy innych części znajdujących się w pobliżu, jak pompa wody, nie należy również wymienić.

Czy można przeprowadzić kontrolę rozrządu?

Niektórzy producenci zalecają przeglądy paska co określoną liczbę kilometrów w celu skontrolowania jego stanu. Jednakże, żeby zobaczyć w jakim stanie jest pasek rozrządu bądź łańcuch, trzeba dotrzeć do rolek napinacza oraz samego paska, czyli zdjąć jego osłony. Nie warto montować używanych części, lecz wymienić je na nowe.

Po jakim czasie należy wymieniać rozrząd?

Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Dużo zależy od konkretnego modelu auta, ponieważ to producent podpowiada co ile należy go wymienić. W przypadku nowszych modeli samochodów, rekomenduje się, aby wymienić pasek rozrządu po przejechaniu nawet 200 tysięcy kilometrów.

Kolejnym wyznacznikiem jest wiek paska - należy wymienić go regularnie po 3-5 latach od użytkowania. Wielu kierowców nie przejedzie 200 tys. kilometrów w ciągu tego okresu. Po 3-5 latach wymiana paska to KONIECZNOŚĆ, ponieważ z czasem jego żywotność się kończy.

Polecamy: Aktualna oferta używanych Mercedesów w MB Motors - certyfikowane samochody używane.

Dlaczego należy zwracać uwagę na kwestie związane z wymianą rozrządu?

Jeżeli wymiana paska będzie konieczna, a my nie zrobimy tego na czas, może on pęknąć co doprowadzi do ogromnych zniszczeń, które łączą się z wysokimi kosztami naprawy.

Najczęstsze przyczyny uszkodzenia pasków

Pasek rozrządu podlega cyklicznej wymianie. Czas jest określony przez producenta samochodu w instrukcji. Powodów jego usterek jest bardzo wiele, m.in.:

  • pęknięcie paska rozrządu z powodu starości bądź blokady któregoś z napędzanych podzespołów,
  • naderwanie paska, którego powodem może być zbyt duże napięcie,
  • zużycie paska, spowodowane jego starością lub uszkodzeniem kół napędzanych urządzeń i kół wałka rozrządu lub wału korbowego,
  • pęknięcia na pasku lub naderwanie jego boków,
  • uszkodzenia na pasku związane z zabrudzeniami go olejem silnikowym lub inną cieczą,
  • brak niektórych zębów paska.

Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?

Zakres cen jest różny. Pasek z napinaczami może sięgać kilkuset złotych, jednak ceny wahają się nawet do kilku tysięcy złotych (w przypadku kiedy istnieje potrzeba wyjęcia silnika).

Jeżeli chodzi o wymianę łańcucha rozrządu to sprawa wygląda trochę inaczej. Producent nie przewiduje jednak jego szybkiej wymiany, więc dostęp do niego jest o wiele trudniejszy. Dlatego w przypadku wymiany w starszych samochodach używanych trzeba liczyć się z większymi kosztami.

Czy można wymienić rozrząd samemu?

Pomijając fakt, iż wymiana rozrządu to jedna z podstawowych czynności obsługowych samochodu, nie zaleca się, aby wymieniać pasek samemu. Warto to zrobić w zaufanym warsztacie - najlepiej oddać auto w ręce doświadczonego i zaufanego mechanika, który posiada specjalistyczne narzędzia, wiedzę oraz umiejętności.

Oferujemy kompleksową wymianę rozrządu zgodną z najwyższymi standardami Mercedes-Benz. Zwróć się do specjalistów z MB Motors

serwis części Mercedes

serwis Mercedesa Warszawa

Akcesoria Mercedes