Nie zawsze kierowcy są w stanie wykonać wszystkie niezbędne czynności podczas prowadzenia auta, a szczególnie w sytuacjach stresowych. Jak się okazuje, nawet wciśnięcie hamulca nie zawsze wykonane jest w prawidłowy sposób. Wynikiem tego jest wydłużona droga hamowania, a nawet zagrażająca zdrowiu kolizja. Przez takie sytuacje, nowoczesne samochody wyposażone są w specjalne systemy, które wspomagają kierowców w reagowaniu na nagłe zdarzenia czekające na nich na drodze.

Asystent hamowania - czym jest?

Asystent hamowania (Brake Assist) jest systemem pozwalającym uniknąć kierowcom kolizji poprzez automatyczne uruchomienie hamulców, jeśli kierowca nie zareaguje na czas. Ponadto pomaga także skrócić drogę hamowania. System zaprojektowano w taki sposób, aby pomóc rozproszonym i zbyt zmęczonym kierowcom reagować na czas kiedy pojawi się zagrożenie na drodze.

System wspomagania hamowania oznacza się skrótami BA (Brake Assist), BAS (Brake Assist System) i MBA (Mechanical Brake Assistant). Można również używać polskiego nazewnictwa tych systemów: asystent hamowania, asystent nagłego hamowania lub asystent hamowania awaryjnego.

Jak działa system wspomagania hamowania?

Działa on w oparciu o czujniki wykrywające zwalnianie pojazdu. Hamują one automatycznie, skracając drogę hamowania o nawet 30%. Czujniki te współpracują z systemami ABS i EBD.

Zadaniem asystenta hamowania BAS jest wykrycie sytuacji awaryjnej w odpowiednio krótkim czasie i zmaksymalizowanie siły hamowania poprzez osiągnięcie odpowiednio wysokiego ciśnienia w układzie hamulcowym. Aby proces ten przyniósł efekty i doprowadził do szybkiego zatrzymania się auta, kierowca powinien mocno wcisnąć hamulec i utrzymać ten nacisk, dopóki samochód nie stanie w miejscu.

Dodatkowo, warto zaznaczyć, że asystent hamowania połączony jest ze światłami awaryjnymi auta. Włączają się one po to, aby ostrzec kierowców jadących z tyłu, że samochód przed nami hamuje z bardzo dużą siłą. W niektórych pojazdach, zamiast świateł awaryjnych, włączają się światła stop.

Jak to działa w praktyce?

Gdy na drodze dochodzi do nagłej sytuacji wymagającej hamowania awaryjnego kierowca przeważnie szybko zdejmuje nogę z pedału gazu, aby w takim samym tempie wcisnąć hamulec. W samochodzie, który zawiera system hamowania, czujniki rozpoznają natychmiastową sytuację i pomagają zahamować pojazd. System BAS jest efektywniejszy również na śliskiej nawierzchni. Przestaje on działać natychmiast po zabraniu nogi z pedału hamulca.

Co więcej, warto wspomnieć, że pierwszym samochodem z technologią automatycznego systemu hamowania był Mercedes-Benz Klasy S. Udostępniono go publicznie prawie trzydzieści lat temu.

Dlaczego system ten został stworzony?

Badania zachowania kierowców pokazują, że pomimo wszelkich szkoleń i doświadczeń, wielu z nich naciska pedał hamulca nieprawidłowo - albo za lekko, albo zmieniają nacisk jeszcze przed zatrzymaniem samochodu. System BA rozwiązuje ten problem.

A co z aktywnym systemem hamowania?

Aktywny asystent hamowania może pomóc w uniknięciu wypadków z udziałem pojazdów jadących z przodu lub pieszych. Przy rozpoznaniu niebezpieczeństwa kolizji najpierw włączane jest ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne. Kierowca rozpoczyna hamowanie, a w razie potrzeby pomoże mu asystent hamowania. Jeżeli natomiast prowadzący auto nie zareaguje, system uruchamia samoczynne hamowanie awaryjne. Przy mniejszych prędkościach jest to wystarczające, aby uniknąć najechania na pojazd przed nami.


Poznaj całą gamę samochodów marki Mercedes dostępną w salonie MB Motors Warszawa:

Mercedes A klasa

Mercedes B klasa

Mercedes C klasa

Mercedes E klasa

Mercedes G klasa

Mercedes S klasa


Usługi Serwisu MB Motors