Silnik samochodu elektrycznego prawie w ogóle nie produkuje ciepła w czasie jazdy. Oznacza to, że układ ogrzewania kabiny musi działać nieco inaczej niż w przypadku pojazdów z napędem spalinowym. Jak wygląda ogrzewanie w samochodzie elektrycznym?
Ogrzewanie w aucie na napęd elektryczny posiada wiele podobieństw do tradycyjnych systemów, które znajdują się w samochodach spalinowych. Największą różnicą pomiędzy nimi jest to, w jaki sposób w jaki sposób generowana jest energia, która potrzebna jest do podgrzewania kabiny. W tym celu auta elektryczne wykorzystują energię elektryczną, zgromadzoną w akumulatorze tradycyjnym. Ogrzewanie więc nie jest zależne od spalania paliwa.
Dzięki szybkiemu rozwojowi technologii nastąpił postęp w technikach ogrzewania i chłodzenia pojazdów elektrycznych. Na początku montowany był system klimatyzacji o tradycyjnej zasadzie działania - za ogrzewanie odpowiadały grzałki elektryczne.
Najczęściej spotyka się elektryczne grzałki ciepła połączone z dmuchawą. Mają one niewielką moc, jednak w ujemnych temperaturach przyspieszają proces rozładowywania się baterii. Zasięg samochodu elektrycznego spada nawet o połowę przy niskich temperaturach w porównaniu z optymalnymi warunkami. W naszym rejonie występują często mrozy, dlatego takie rozwiązanie może uniemożliwić podróżowanie na dłuższych dystansach.
Do najpopularniejszych metod ogrzewania wnętrza w przypadku samochodów elektrycznych jest wykorzystanie pompy ciepła. Jej działanie polega na przepływu cieczy chłodzącej, pobierającej ciepło z powietrza zewnętrznego i przekazywanie go do wnętrza kabiny. Ten sposób ogrzewania jest bardzo efektywny, gdyż wykorzystuje on istniejącą już energię, aby podnieść temperaturę.
Kolejnym przykładem ogrzewania w elektrykach są podgrzewane elementy wnętrza samochodu. Niektóre modele elektryków posiadają fotele czy kierownicę, które wyposażone są w specjalne maty grzewcze. Jest to przydatne w chłodniejszy czas. Podgrzewane elementy szybko i skutecznie rozgrzewają, co przekłada się na komfort jazdy.
Wiele elektrycznych samochodów jest wyposażonych w tradycyjne sprężarki, które są napędzane elektrycznie. Pod wpływem prądu na granicy dwóch odpowiednio dobranych półprzewodników dochodzi do pochłaniania energii po jednej stronie i oddawanie jej po drugiej. Niestety, układ ten wykorzystuje selen, bizmut czy antymon, czyli bardzo drogie pierwiastki.
Inne rozwiązaniem do ogrzewania kabin samochodów elektrycznych jest HDH (High Voltage Heater). To urządzenie o dużej wydajności, które składa się z układu grzewczego i elektroniki sterującej, wyposażonej w wiele systemów zabezpieczeń. Ogrzewacz HVH przystosowany jest do zasilania od 100 do 450 woltów, a jego maksymalna moc grzewcza wynosi 7 kW. Jego najczęstszym zastosowaniem jest elektryczne ogrzewanie postojowe kabiny kierowcy stosowane w pojazdach ciężarowych. Bardzo dobrze sprawdza się również w samochodach osobowych.
Nowoczesne elektryki wyposażone są w najróżniejsze nowinki techniczne i technologiczne. Jedną z nich jest sterowanie ogrzewania ich wnętrza przy pomocy aplikacji mobilnej. Kierowca może zdalnie kontrolować temperaturę, jaka panuje wewnątrz auta, a nawet włączyć nagrzewanie przed wyruszeniem w trasę.
Do ogrzewania elektryków wykorzystuje się najróżniejsze technologie, aby zarówno kierowca jak i pasażerowie mogli cieszyć się komfortem i wygodą podczas jazdy. Powyższe przykłady to tylko wybrane ze wszystkich, jakie producenci pojazdów elektrycznych doskonalą.
Samochody na prąd są coraz częstszym wyborem kierowców - może stanie się on również Twoim? Odwiedź jeden z naszych salonów MB Motors i znajdź idealny samochód dla siebie przy pomocy naszych doświadczonych doradców!
Sprawdź naszą ofertę:
https://www.mbmotors.pl/samochody-osobowe/elektryczne-mercedesy/