Silnik samochodu elektrycznego prawie w ogóle nie produkuje ciepła w czasie jazdy. Oznacza to, że układ ogrzewania kabiny musi działać nieco inaczej niż w przypadku pojazdów z napędem spalinowym. Jak wygląda ogrzewanie w samochodzie elektrycznym?

W jaki sposób działa ogrzewanie w samochodach elektrycznych?

Ogrzewanie w aucie na napęd elektryczny posiada wiele podobieństw do tradycyjnych systemów, które znajdują się w samochodach spalinowych. Największą różnicą pomiędzy nimi jest to, w jaki sposób w jaki sposób generowana jest energia, która potrzebna jest do podgrzewania kabiny. W tym celu auta elektryczne wykorzystują energię elektryczną, zgromadzoną w akumulatorze tradycyjnym. Ogrzewanie więc nie jest zależne od spalania paliwa.

Metody ogrzewania w pojazdach elektrycznych

Dzięki szybkiemu rozwojowi technologii nastąpił postęp w technikach ogrzewania i chłodzenia pojazdów elektrycznych. Na początku montowany był system klimatyzacji o tradycyjnej zasadzie działania - za ogrzewanie odpowiadały grzałki elektryczne.

Najczęściej spotyka się elektryczne grzałki ciepła połączone z dmuchawą. Mają one niewielką moc, jednak w ujemnych temperaturach przyspieszają proces rozładowywania się baterii. Zasięg samochodu elektrycznego spada nawet o połowę przy niskich temperaturach w porównaniu z optymalnymi warunkami. W naszym rejonie występują często mrozy, dlatego takie rozwiązanie może uniemożliwić podróżowanie na dłuższych dystansach.

Do najpopularniejszych metod ogrzewania wnętrza w przypadku samochodów elektrycznych jest wykorzystanie pompy ciepła. Jej działanie polega na przepływu cieczy chłodzącej, pobierającej ciepło z powietrza zewnętrznego i przekazywanie go do wnętrza kabiny. Ten sposób ogrzewania jest bardzo efektywny, gdyż wykorzystuje on istniejącą już energię, aby podnieść temperaturę.

Kolejnym przykładem ogrzewania w elektrykach są podgrzewane elementy wnętrza samochodu. Niektóre modele elektryków posiadają fotele czy kierownicę, które wyposażone są w specjalne maty grzewcze. Jest to przydatne w chłodniejszy czas. Podgrzewane elementy szybko i skutecznie rozgrzewają, co przekłada się na komfort jazdy.

Wiele elektrycznych samochodów jest wyposażonych w tradycyjne sprężarki, które są napędzane elektrycznie. Pod wpływem prądu na granicy dwóch odpowiednio dobranych półprzewodników dochodzi do pochłaniania energii po jednej stronie i oddawanie jej po drugiej. Niestety, układ ten wykorzystuje selen, bizmut czy antymon, czyli bardzo drogie pierwiastki.

High Voltage Heater

Inne rozwiązaniem do ogrzewania kabin samochodów elektrycznych jest HDH (High Voltage Heater). To urządzenie o dużej wydajności, które składa się z układu grzewczego i elektroniki sterującej, wyposażonej w wiele systemów zabezpieczeń. Ogrzewacz HVH przystosowany jest do zasilania od 100 do 450 woltów, a jego maksymalna moc grzewcza wynosi 7 kW. Jego najczęstszym zastosowaniem jest elektryczne ogrzewanie postojowe kabiny kierowcy stosowane w pojazdach ciężarowych. Bardzo dobrze sprawdza się również w samochodach osobowych.

A może... system ogrzewania na aplikację?

Nowoczesne elektryki wyposażone są w najróżniejsze nowinki techniczne i technologiczne. Jedną z nich jest sterowanie ogrzewania ich wnętrza przy pomocy aplikacji mobilnej. Kierowca może zdalnie kontrolować temperaturę, jaka panuje wewnątrz auta, a nawet włączyć nagrzewanie przed wyruszeniem w trasę.

Do ogrzewania elektryków wykorzystuje się najróżniejsze technologie, aby zarówno kierowca jak i pasażerowie mogli cieszyć się komfortem i wygodą podczas jazdy. Powyższe przykłady to tylko wybrane ze wszystkich, jakie producenci pojazdów elektrycznych doskonalą.

Twój elektryk od MB Motors!

Samochody na prąd są coraz częstszym wyborem kierowców - może stanie się on również Twoim? Odwiedź jeden z naszych salonów MB Motors i znajdź idealny samochód dla siebie przy pomocy naszych doświadczonych doradców!

Sprawdź naszą ofertę:

https://www.mbmotors.pl/samochody-osobowe/elektryczne-mercedesy/