W 1900 roku dzięki wynalazkowi Wilhelma Maybacha do użytku trafia chłodnica, która pozwala na zwiększenie mocy i niezawodności samochodów. Nowy projekt po raz pierwszy użyty został w Mercedesie 35 HP. Patent Maybacha wpłynął na design pojazdów Mercedesa, ale także szybko został podchwycony przez konkurencję.

Do lat 30 ubiegłego stulecia rozwiązanie Mercedesa - pas przedni z pionowo ustawioną chłodnicą - funkcjonował jako ogólnoświatowy standard motoryzacyjny. Dziś Mercedesy EQ z napędem akumulatorowo-elektrycznym zyskują nowe oblicze - osłona chłodnicy typu czarny panel, która w harmonijny sposób łączy się z czasami reflektorów pojazdu.

Jak wyjaśnia Robert Lesnick, dyrektor Mercedes-Benz AG odpowiedzialny za design nadwozi Mercedesa - „Daleko posunięta, techniczna i technologiczna transformacja w kierunku elektromobilności i jazdy autonomicznej daje nam zupełnie nowe możliwości, jeśli chodzi o wzornictwo nadwozi. Klasyczna osłona chłodnicy traci swoją pierwotną funkcję i zamienia się w awangardowy, designerski artefakt oraz swego rodzaju technologiczny hub. Osłona chłodnicy typu czarny panel w naszych modelach EQ stanowi kamień milowy w tym zakresie i pokazuje, w jaki sposób Mercedes-Benz przenosi stylistykę osłony chłodnicy w całkowicie elektryczną przyszłość”.


Stworzenie skutecznie działającego układu chłodzenia, który w dodatku pracowałby w obiegu zamkniętym stanowiło jedno z największych wyzwań inżynierów odpowiedzialnych za rozwój motoryzacji w jej początkowej fazie. Chłodnica rurowa opracowana przez Wilhelma Maybacha w 1897 roku była ważnym krokiem na drodze do rozwiązania tego problemu. Pomysł Maybacha zakładał stworzenie wąskiego zbiornika na wodę wraz z grupą otwartych rurek biegnących od przodu do tyłu, które podczas jazdy pozwala na płynny przepływ powietrza. Wiatrak był napędzany przez wał korbowy, dzięki czemu układ chłodzenia działał nawet wtedy, gdy silnik pracował na biegu jałowym. Chłodnica rurowa ułatwiła podniesienie mocy silników.

Przełom w designie

Debiutujący w 1900 roku projekt chłodnicy w kształcie plastra miodu stanowił wielki przełom w projektowaniu tego komponentu. Ponad 8000 małych rurek o kwadratowym przekroju składało się na chłodnicę Mercedesa 35 HP. Większa powierzchnia czołowa i intensywniejszy przepływ powietrza, jaki oferowały kwadratowe rurki, zapewniały znacznie wydajniejsze chłodzenie. Z takich zlutowanych rurek powstał nowy rodzaj prostokątnej chłodnicy ze zintegrowanym zbiornikiem. Regulację temperatury przy niższych prędkościach poprawiał umieszczony za chłodnicą wentylator. 35-konny silnik w pierwszym Mercedesie potrzebował zaledwie 9 litrów wody zamiast poprzednich 18 litrów. Po roku produkcji i wprowadzeniu szeregu ulepszeń ilość ta spadła do zaledwie 7 litrów.

Chłodnica pionowa staje się standardem

Projekt Maybacha odbija się szerokim echem w świecie motoryzacji i sprawia, że do połowy lat 30. praktycznie wszystkie seryjnie produkowane samochody miały podobnie wyglądające chłodnice – z niewielkimi odchyleniami w kształcie. Zarezerwowano ją jednak przede wszystkim dla modeli z mocnymi silnikami, ponieważ była bardziej skomplikowana w produkcji.

Warto zauważyć, że chłodnica o wyrazistym designie i komponująca się z całym nadwoziem pojazdu to pomysł, który pojawił się po około 40 latach od wprowadzenia tego rozwiązania. Początkowa, jedynie użytkowa, wizja chłodnicy ustąpiła miejsca bardziej eksperymentalnym kształtom chłodnic, które w swoim designie nie stroniły od krzywizn i coraz śmielej inspirowały się lotnictwem.

Premiera Mercedesa 170 (1931 rok) to premiera chłodnicy z ochronnym grillem. Elegancka, prostokątna forma z charakterystycznymi zaokrągleniami podkreślała charakter luksusowego pojazdu. Gwiazda Mercedesa pojawiła się dwukrotnie na osłonie chłodnicy - w formie emblematu oraz klasycznej, stojącej formie.

Chromowana osłona chłodnicy stała się później jedną z najbardziej rozpoznawalnych cech marki spod znaku trójramiennej gwiazdy. Styliści Mercedes-Benz ostrożnie i z wyczuciem ją modyfikowali, dokonując jedynie stopniowych adaptacji. Tak było do lat 60. XX wieku, gdy grill Mercedes-Benz stał się szerszy i niższy. Skoncentrowanie na szerokości akcentowało wyższą moc, a przy okazji nadawało samochodom silną prezencję. Równocześnie odzwierciedla trend obniżania płaszczyzny maski z myślą o lepszej aerodynamice, a więc i efektywności. Staranny rozwój tak charakterystycznego znaku, jakim jest osłona chłodnicy, wzmocnił rozpoznawalność Mercedes-Benz na drogach, a tym samym wizerunek marki na całym świecie. Design chromowanej osłony chłodnicy był dalej stopniowo wysmuklamy – i ewoluuje do dnia dzisiejszego.


Sportowe desing chłodnicy

Marka Mercedes-Benz odpowiada za stworzenie alternatywnego designu chłodnicy stanowiącego znak rozpoznawczy samochodów sportowych. "Twarz samochodu sportowego" jak wewnętrznie zwykło się nazywać projekt chłodnicy w debiutujących samochodach 300 SL „Gullwing” i mniejszym roadsterze 190 SL na dziesięciolecia wpisały się do wzornictwa aut sportowych.

Sprawdź propozycje MB Motors - samochody sportowe:

Mercedes AMG

Mercedes SL

Mercedes CLA

Mercedes CLS

Ofensywa modelowa z lat 90. i 2000. sprawiła, że przód samochodów z gwiazdą zmienił się na bardziej sportowy. Debiuty w nowych segmentach rynku – z liniami modelowymi takimi jak Klasa A i Klasa B, SUV-y oraz kolejne kabriolety, coupé i roadstery – wymagały nowych wariantów stylistycznych. Dostępne warianty przedniego pasa sportowych wersji Mercedesów podkreślają kierunek, który obiera marka. Celem są coraz wyższe osiagi.

Były w tym wszystkim pewne wyjątki – takie jak fronty SLK drugiej generacji i modelu SLR McLaren, inspirowane wzornictwem nosa bolidu Formuły 1. W 2007 r. zdecydowano, że to klient decyduje w jakiej stylistyce chce pozostawić pas przedni - wersja klasyczna lub sportowa były na wyciągnięcie ręki. Pierwszym modelem, który oferował taki wybór, była ówczesna Klasa C (W204).

Design osłony chłodnicy w aktualnych modelach Mercedes-Benz to kwestia jeszcze bardziej indywidualna – a przede wszystkim bardziej „rzeźbiarska”. Różne kształty, kontury i listwowanie ułatwiają rozróżnienie poszczególnych gam modelowych bez szkód dla wyrazistego charakteru mercedesowskie grilla, zapewniając unikalność pod względem tożsamości i wartości rozpoznawczej. Mercedes jest zawsze wyraźnie rozpoznawalny jako Mercedes – w każdej epoce, już od ponad 120 lat.

To samo dotyczy Klasy G oraz marek Mercedes-AMG i Mercedes-Maybach. Grill Klasy G jest tak samo kultowy i wyjątkowy jak sam samochód. Ma poziome listwowanie i dużą, centralnie umieszczoną gwiazdę, a po bokach znajdują się okrągłe reflektory. Dzięki swoim konturom odzwierciedla język projektowania terenowego klasyka, z jego wyraźnymi liniami oraz płaskimi powierzchniami – i jest starannie modyfikowany od 1990 r.

Dedykowana osłona chłodnicy AMG, rozszerzająca się ku dołowi z jej pionowymi żebrami, nawiązuje do odnoszącego sukcesy na całym świecie wyścigowego modelu 300 SL, który w 1952 r. wygrał legendarny wyścig drogowy Panamericana w Meksyku. Pokazowy samochód Vision AMG pokazuje, jak może wyglądać przyszłość grilla AMG – panel przyjmuje kolor nadwozia, ale zachowuje charakterystyczną formę z pionowymi listwami, a podświetlenie sprawia, że pozostaje natychmiast rozpoznawalny nawet po zmroku.

Wartość rozpoznawcza prestiżowego grilla Mercedes-Maybach polega na rzeźbiarskim wykończeniu pionowych żeber – inspirowanych prążkowanymi garniturami. W chromowaną ramę grilla wkomponowano napis „MAYBACH”. Najnowszy koncept, EQS Maybach, pokazuje interpretację osłony w wydaniu samochodu całkowicie elektrycznego, z gładko zintegrowanym modułem radaru.

Ewolucja trwa. Mimo że w przypadku napędu elektryczno-akumulatorowego nie ma już potrzeby stosowania chłodnicy z przodu samochodu, wloty powietrza nadal są niezbędne. Projektanci mogą jednak lokalizować je gdzie indziej, co otworzyło możliwość stworzenia zupełnie nowego, charakterystycznego projektu przedniego pasa, podkreślającego progresywny luksus modeli Mercedes-EQ. W miejscu grilla znajduje się czarny panel z centralnie umieszczoną gwiazdą, który płynnie łączy się z innowacyjnymi reflektorami. Optyczna szerokość przodu odzwierciedla wysokie osiągi w 100% elektrycznych Mercedesów. Design panelu współtworzy subtelny wzór gwiazdy z trójwymiarowym efektem, a różnorodność detali nadaje poszczególnym modelom EQ indywidualny charakter. Przykład: podczas gdy światła do jazdy dziennej limuzyny EQS mają trzy punkty świetlne, sygnatura w modelu EQS SUV składa się z trzech trójkątów. Czarny panel i reflektory łączy zjawiskowa listwa świetlna.


Usługi Serwisu MB Motors