Rozrząd to zespół elementów, którego zadaniem jest sterowanie dopływem powietrza do cylindrów silnika oraz usuwanie z niego spalin. Co więcej, napędza on pompę wody zapewniającą obieg cieczy chłodzącej w układzie chłodzenia oraz pompę oleju. Związane z nim najmniejsze problemy powodują szereg awarii dotyczących właściwej pracy auta. Ich najczęstszą przyczyną jest zerwanie paska rozrządu, który jest kluczowym elementem silnika. Układ rozrządu, wymaga odpowiedniego i fachowego serwisowania.
Rozrząd w samochodzie odpowiada za prawidłową synchronizację pracy zaworów i tłoków. Jeśli układ zostanie rozregulowany lub dojdzie do zerwania paska, zawory mogą zderzyć się z tłokami, co prowadzi do poważnego uszkodzenia silnika i bardzo wysokich kosztów naprawy.
Przede wszystkim należy pamiętać, że to nie tylko wymiana paska rozrządu, ale także mogą być to rolki prowadzące czy łańcuch lub rolki napinające. Warto sprawdzić, czy innych części znajdujących się w pobliżu, jak pompa wody, nie należy również wymienić.
W trakcie wymiany rozrządu mechanik sprawdza również stan kół zębatych, prowadnic, napinaczy i pompy wody. Kompletny zestaw części serwisowych pozwala uniknąć sytuacji, w której po kilku tysiącach kilometrów trzeba ponownie demontować cały układ z powodu zużycia pojedynczego elementu.
Niektórzy producenci zalecają przeglądy paska co określoną liczbę kilometrów w celu skontrolowania jego stanu. Jednakże, żeby zobaczyć w jakim stanie jest pasek rozrządu bądź łańcuch, trzeba dotrzeć do rolek napinacza oraz samego paska, czyli zdjąć jego osłony. Nie warto montować używanych części, lecz wymienić je na nowe.
Regularna wymiana rozrządu jest tak ważna, ponieważ pasek lub łańcuch starzeją się nie tylko od przebiegu, ale również od czasu. Dodatkowo mogą ulec uszkodzeniu pod wpływem zabrudzenia olejem silnikowym lub płynem chłodniczym. Nawet jeśli rozrząd nie wykazuje wyraźnych objawów zużycia, producent pojazdu zaleca kontrolę i wymianę zgodnie z harmonogramem serwisowym.
Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Dużo zależy od konkretnego modelu auta, ponieważ to producent podpowiada co ile należy go wymienić. W przypadku nowszych modeli samochodów, rekomenduje się, aby wymienić pasek rozrządu po przejechaniu nawet 200 tysięcy kilometrów.
Kolejnym wyznacznikiem jest wiek paska - należy wymienić go regularnie po 3-5 latach od użytkowania. Wielu kierowców nie przejedzie 200 tys. kilometrów w ciągu tego okresu. Po 3-5 latach wymiana paska to KONIECZNOŚĆ, ponieważ z czasem jego żywotność się kończy. Niektórzy producenci podają konkretne wartości, np. wymiana co 60 000 km, 120 000 km, a w nowoczesnych modelach nawet co 200 000 km. Niezależnie od przebiegu, konieczna jest wymiana rozrządu po upływie kilku lat, bo zużycie materiału jest naturalnym procesem eksploatacji.
Polecamy: Aktualna oferta używanych Mercedesów w MB Motors - certyfikowane samochody używane.
Jeżeli wymiana paska będzie konieczna, a my nie zrobimy tego na czas, może on pęknąć co doprowadzi do ogromnych zniszczeń, które łączą się z wysokimi kosztami naprawy. Zerwanie paska oznacza kolizję zaworów z tłokami, co skutkuje uszkodzeniem całego układu rozrządu i jednostki napędowej. Koszt usługi naprawczej w takiej sytuacji jest wielokrotnie wyższy niż cena wymiany rozrządu w warsztacie.
Pasek rozrządu podlega cyklicznej wymianie. Czas jest określony przez producenta samochodu w instrukcji. Powodów jego usterek jest bardzo wiele, m.in.:
Objawy zużycia paska mogą być trudne do zauważenia. Często dopiero w trakcie wymiany rozrządu mechanik wykrywa uszkodzenia, które mogłyby doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika. Dlatego warto wiedzieć, że profilaktyczna wymiana jest znacznie tańsza niż naprawa jednostki napędowej po awarii.
Zakres cen jest różny. Pasek z napinaczami może sięgać kilkuset złotych, jednak ceny wahają się nawet do kilku tysięcy złotych (w przypadku kiedy istnieje potrzeba wyjęcia silnika).
Jeżeli chodzi o wymianę łańcucha rozrządu to sprawa wygląda trochę inaczej. Producent nie przewiduje jednak jego szybkiej wymiany, więc dostęp do niego jest o wiele trudniejszy. Dlatego w przypadku wymiany w starszych samochodach używanych trzeba liczyć się z większymi kosztami.
Pomijając fakt, iż wymiana rozrządu to jedna z podstawowych czynności obsługowych samochodu, nie zaleca się, aby wymieniać pasek samemu. Warto to zrobić w zaufanym warsztacie - najlepiej oddać auto w ręce doświadczonego i zaufanego mechanika, który posiada specjalistyczne narzędzia, wiedzę oraz umiejętności.
Wymiana rozrządu wymaga bardzo precyzyjnego ustawienia pracy zaworów względem tłoków. Nawet przesunięcie o jeden ząb na pasku lub łańcuchu może prowadzić do problemów z odpalaniem, spadku mocy lub uszkodzenia jednostki napędowej. Dlatego usługę wymiany rozrządu warto zlecić warsztatowi, który zna technologię producenta i dysponuje odpowiednimi blokadami do danego modelu.
Oferujemy kompleksową wymianę rozrządu zgodną z najwyższymi standardami Mercedes-Benz. Zwróć się do specjalistów z MB Motors
Co ile kilometrów należy wymieniać rozrząd w samochodzie?
To zależy od producenta pojazdu. W starszych autach pasek rozrządu wymienia się zwykle co 60 000–120 000 km, w nowszych modelach nawet co 200 000 km. Jednak przebieg nie jest jedynym kryterium. Konieczna jest wymiana rozrządu również wtedy, gdy minęło 3–5 lat od ostatniej wymiany, ponieważ materiał paska starzeje się niezależnie od liczby przejechanych kilometrów.
Czy trzeba wymieniać tylko pasek, czy cały układ rozrządu?
Podczas wymiany rozrządu nie chodzi tylko o sam pasek. W komplecie znajdują się także rolki prowadzące, rolki napinające, a często również pompa wody. Wymiana tylko paska jest ryzykowna – jeśli później zużyje się napinacz albo pompa, konieczny będzie ponowny demontaż całego układu. Dlatego usługa wymiany rozrządu zazwyczaj obejmuje wszystkie elementy eksploatacyjne.
Ile kosztuje wymiana rozrządu?
Koszt wymiany rozrządu zależy od marki i modelu samochodu, a także od tego, czy zastosowano pasek lub łańcuch rozrządu. W autach miejskich i kompaktowych cena usługi zaczyna się od około 800 zł, w średniej klasie sięga 1500–2000 zł, a w samochodach premium lub przy skomplikowanych jednostkach napędowych cena wymiany może wynieść nawet 4000–6000 zł. Na ostateczny koszt usługi wpływa nie tylko cena części, ale także koszt robocizny, który rośnie wraz ze stopniem skomplikowania demontażu.
Czy łańcuch rozrządu też trzeba wymieniać?
Łańcuch rozrządu uznawany jest za trwalszy niż pasek i producent zazwyczaj nie przewiduje jego regularnej wymiany. W praktyce jednak również łańcuch zużywa się z czasem – rozciąga się, a prowadnice i napinacze tracą sprawność. Objawy to charakterystyczne grzechotanie przy uruchamianiu zimnego silnika, spadek mocy i większe spalanie. Wtedy konieczna jest wymiana całego układu rozrządu wraz z napinaczami i prowadnicami.
Jakie są objawy zużytego rozrządu?
Do typowych objawów zalicza się nietypowe odgłosy z okolic jednostki napędowej (piski, terkotanie), zapalanie się kontrolki check engine, spadek mocy, problemy z odpalaniem, a czasem wycieki oleju w rejonie obudowy rozrządu. Niestety pasek rozrządu może się zużyć lub zerwać bez wyraźnych sygnałów ostrzegawczych, dlatego tak ważna jest regularna wymiana rozrządu zgodnie z harmonogramem serwisowym.
Czy można samodzielnie wymienić rozrząd?
Teoretycznie tak, ale w praktyce jest to jedna z najbardziej skomplikowanych operacji serwisowych. Wymiana rozrządu wymaga demontażu wielu elementów, precyzyjnego ustawienia pracy zaworów i tłoków oraz zastosowania blokad fabrycznych. Nawet minimalne przesunięcie powoduje uszkodzenia silnika. Dlatego wymiana wymaga odpowiedniego doświadczenia i powinna być przeprowadzana wyłącznie w profesjonalnym warsztacie.
Co się stanie, jeśli nie wymienię rozrządu na czas?
Zerwanie paska rozrządu prowadzi do zderzenia zaworów z tłokami i uszkodzenia całej jednostki napędowej. To jedna z najpoważniejszych awarii w samochodzie, której naprawa często kosztuje więcej niż wartość auta. Profilaktyczna wymiana paska lub łańcucha rozrządu jest więc inwestycją, która chroni przed poważnym uszkodzeniem silnika.