Nie każdy o tym wie, ale paliwo nigdy nie jest w pełni czyste. Zawiera ono różne cząsteczki organiczne i pył. Co więcej, w paliwie znajduje się dużo wody - wszystkie te składniki sprawiają, że takie paliwo zagraża naszemu silnikowi. Dzięki sprawnemu filtrowi paliwa, nie musimy się martwić o różne awarie auta z nim związane. 

Filtr paliwa pełni kluczową rolę w ochronie silnika, bo zatrzymuje cząstki stałe i wodę, które osadzają się na ściankach zbiornika paliwa. Właściwa filtracja paliwa w silnikach benzynowych i w silnikach diesla jest konieczna, aby paliwo do silnika docierało w odpowiedniej jakości. Zatkany filtr paliwa może powodować spadek mocy silnika, a długotrwałe zaniedbania prowadzą do poważnych usterek układu paliwowego.​ Jak często należy go wymieniać?

Za co odpowiada filtr paliwa?

Głównym zadaniem filtra jest oczyszczanie paliwa z różnych zanieczyszczeń, które przedostały się do wnętrza silnika. Filtr paliwa zapewnia prawidłową pracę jednostek napędowych. Jest on tak samo ważny w silnikach benzynowych jak i w dieslach. Ten drugi zatrzymuje także zawartą w paliwie wodę. W zależności od producenta, filtr może być umieszczony w różnych miejscach pojazdu m.in. w okolicy zbiornika paliwa czy wzdłuż przewodów paliwowych.

W nowoczesnych modelach samochodów filtr paliwa w silnikach wysokoprężnych bywa połączony z czujnikiem obecności wody. Regularna wymiana filtra paliwa w samochodzie zgodnie z zaleceniami producenta chroni pompę paliwa i wtryskiwacze. W modelach filtr umieszczony jest w różnych miejscach – czasem łatwo dostępnych, a czasem wymagających demontażu elementów nadwozia.

Jak często należy wymieniać filtr paliwa?

Kierowcy zazwyczaj dokładnie nie wiedzą jak często wymieniać filtr paliwa. Wszystko zależy od wskazań jego producenta. Zaleca się wymianę filtra przy każdym przeglądzie naszego samochodu, czyli przy ok. 30 tys. kilometrów. Jednakże, niektórzy producenci zalecają wymianę nawet przy 100 tys. kilometrów. Warto jednak w tym przypadku pamiętać o tym, że chcą oni przedstawić swoje produkty jako wyjątkowo trwałe, dlatego najlepszą i najbardziej optymalną opcją jest wymiana co 20-30 tys. kilometrów. Ponadto dobrze być również świadomym tego, że warunki eksploatacji, sprawność i szczelność układów współpracujących z silnikiem oraz czystość paliwa mają ogromny wpływ na żywotność filtra.

Częstotliwość wymiany filtra paliwa zależy od modelu samochodu, rodzaju paliwa i stylu jazdy. W silnikach diesla częściej wymienia się filtr, ponieważ olej napędowy zawiera więcej wody i zanieczyszczeń niż benzyna. Regularna wymiana filtra paliwa jest kluczowa dla utrzymania mniejszego zużycia paliwa i długiej żywotności silnika. Zaniedbanie i jazda na zużytym filtrze paliwa może prowadzić do uszkodzeń pompy paliwa i spadku mocy.

Filtr może się zapchać - występują wtedy określone objawy jak nierówna praca silnika, utrata przez niego mocy lub ogólnie problemy z uruchomieniem. Jakie są inne przyczyny?

Objawy zapchanego filtra paliwa

Zapchanie filtra można również rozpoznać po:

  • większym zużyciu paliwa,
  • nieprzyjemnym zapachu oleju,
  • obniżeniu osiągów,
  • dymieniu z wydechu.

Kiedy filtr paliwa jest zatkany, mogą wystąpić problemy z uruchomieniem silnika, szarpanie podczas jazdy i zwiększone zużycie paliwa. W skrajnych przypadkach filtr paliwa może ograniczać przepływ paliwa do silnika na tyle, że auto przechodzi w tryb awaryjny. Warto pamiętać, że wymiana filtra paliwa jest kluczowa również przy wymianie części eksploatacyjnych w ramach przeglądów okresowych.

Od czego zależy żywotność filtra paliwowego?

Nie można dokładnie określić jak długo dany filtr paliwa w samochodzie będzie do użytku - każdy z nich jest trochę inny. Ich długowieczność zależy m.in. od:

  • jakości filtra - dokładnie rodzaj użytego materiału filtracyjnego,
  • rodzaj paliwa - zazwyczaj w dieslach żywotność filtrów jest krótsza niż w pojazdach na benzynę,
  • jakość tankowanego paliwa - im więcej zanieczyszczeń tym szybsze zużycie paliwa.

Na żywotność filtra paliwa w twoim samochodzie wpływa jakość paliwa – w oleju napędowym z niepewnych źródeł często znajdują się cząstki brudu i wody, które zatykają filtr. Dlatego zgodnie z zaleceniami producenta warto tankować paliwo w sprawdzonych punktach. Paliwa w silnikach wysokoprężnych są bardziej wrażliwe na zanieczyszczenia, dlatego filtr paliwa w dieslu powinien być kontrolowany częściej niż filtr paliwa w silnikach benzynowych.

Odwiedź serwis MB Motors i skorzystaj z obsługi serwisowej na najwyższym poziomie:

Serwis Mercedes Benz Warszawa

Czym grozi zwlekanie z wymianą filtra paliwa i jego zaniedbanie?

Korzystanie z niesprawnego czy zapchanego filtra paliwa może skończyć się z początkowo niezauważalnymi skutkami. Jednakże prędzej czy później może dojść do:

  • uszkodzenia pompy wtryskowej oraz wtryskiwaczy - najczęściej awaria ta, spotykana jest w autach z bezpośrednim wtryskiem,
  • korozji silnika - związana z nadmiarem wody w silniku,
  • uszkodzenia tłoków czy innych elementów silnika - mogą być one spowodowane regularną obecnością wielu zanieczyszczeń.

Koszt wymiany filtra paliwa w samochodzie nie jest wysoki – w zależności od modelu samochodu kosztuje wymiana filtra paliwa od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. To niewielki wydatek w porównaniu do ceny naprawy układu paliwowego. Zaniedbania w tym zakresie mogą prowadzić do poważnego uszkodzenia silnika, a czasem nawet do konieczności wymiany samego filtra paliwa kilka razy w krótkim okresie, jeśli tankowane paliwo jest złej jakości.

Przeczytaj inne pozycje z naszego cyklu dla osób kupujących auto używanie:

Czy można wymienić filtr paliwa samemu?

Tak! Nie jest to skomplikowany proces. Samodzielna jego wymiana jest jednak możliwa tylko wtedy, kiedy dostęp do filtra jest swobodny. Proces należy zacząć od zaciśnięcia gumowych przewodów paliwowych w celu ich uszczelnienia. Następie trzeba zdjąć stary filtr i zamontować nowy, zwracając uwagę na kierunek przepływu paliwa. Na samym końcu wystarczy sprawdzić mocowanie przewodów i zdjąć zaciski.

Jeżeli jednak dostęp do filtra jest utrudniony, bądź nie jesteś pewny swoich umiejętności, najlepszym wyjściem będzie przekazanie tej sprawy wykwalifikowanym mechanikom. Nie jest to bardzo droga usługa, a dla specjalistów wymiana filtra to żaden problem. W naszym salonie MB Motors gwarantujemy kompleksową usługę wymiany filtra paliwa. Skontaktuj się z nami i umów na określony termin!


Umów się już dziś: 501-402-401

Email: serwis.PC.Janki@mbmotors.mercedes-benz.pl

MB Motors Janki

al. Krakowska 5C

05-090 Falenty

Godziny pracy serwisu:

Poniedziałek - piątek 8:00 - 19:00

Sobota 09:00 - 15:00

Jak dojechać

Najczęściej zadawane pytania (FAQ) o wymianę filtru paliwa

Jak często należy wymieniać filtr paliwa?
Częstotliwość wymiany filtra paliwa zależy od modelu samochodu i zaleceń producenta. Zazwyczaj wymiana filtra paliwa w samochodzie zalecana jest co 20–30 tys. km lub raz w roku. W silnikach diesla filtr zużywa się szybciej ze względu na olej napędowy zawierający więcej wody i zanieczyszczeń niż benzyna. Regularna wymiana filtra paliwa zgodnie z zaleceniami producenta to podstawa dbania o układ paliwowy.

Jakie są objawy, że filtr paliwa jest zatkany?
Zatkany filtr paliwa może powodować spadek mocy silnika, problemy z odpalaniem, szarpanie podczas jazdy, zwiększone zużycie paliwa oraz dymienie z wydechu. W niektórych przypadkach filtr paliwa może ograniczać przepływ paliwa do silnika na tyle, że samochód przechodzi w tryb awaryjny.

Czy filtr paliwa w dieslu wymienia się tak samo jak w benzynie?
Nie – filtr paliwa w dieslu pełni dodatkową funkcję oddzielania wody z paliwa. Dlatego częstotliwość wymiany filtra paliwa w silnikach wysokoprężnych jest większa niż w silnikach benzynowych. Filtr paliwa w silnikach benzynowych głównie zatrzymuje cząstki stałe, a w dieslach chroni także przed korozją elementów układu wtryskowego.

Ile kosztuje wymiana filtra paliwa?
Koszt wymiany filtra paliwa w samochodzie zależy od modelu auta i rodzaju silnika. W pojazdach benzynowych kosztuje wymiana filtra paliwa zwykle 50–150 zł, a w silnikach diesla 150–400 zł. W autach premium koszt wymiany filtra paliwa może być wyższy, ale nadal jest to tania profilaktyka w porównaniu z naprawą pompy paliwa czy wtryskiwaczy.

Czy można samemu wymienić filtr paliwa?
Tak, w wielu modelach filtr paliwa można wymienić samodzielnie. Wystarczy odłączyć stary wkład i założyć nowy, pamiętając o prawidłowym kierunku przepływu paliwa. W silnikach diesla po montażu trzeba odpowietrzyć układ paliwowy – najczęściej robi się to poprzez kilkukrotne przekręcenie kluczyka w stacyjce, aby pompa paliwa napełniła filtr. Jeśli jednak dostęp jest utrudniony albo nie masz doświadczenia, wymianę lepiej zlecić warsztatowi.

Czy jazda na zużytym filtrze paliwa jest groźna?

Tak – zużyty filtr paliwa może prowadzić do uszkodzenia pompy paliwa, wtryskiwaczy, a nawet tłoków. Paliwa w silnikach diesla zawierają więcej zanieczyszczeń, dlatego brak regularnej wymiany filtra paliwa może skończyć się poważną awarią układu paliwowego i bardzo wysokimi kosztami.